Vant med oversiktlighet

 
Vant med oversiktlighetSlik ser vinnerne for seg nye Frederik II videregående skole, med idrettshall og Arena Fredrikstad ishall. "Oversiktlighet" er et stikkord for vinnerforslaget», heter det i begrunnelsen fra juryen. (Ill: Link arkitektur).
AKTUELLE PROSJEKTER: Trioen Link arkitektur, Griff Arkitektur og Multiconsult har fått kontrakt om å tegne ny videregående skole, idrettshall og Arena Fredrikstad. Oversiktlighet er et stikkord, sier juryen.

Av Therese Alne Bolin

Østfold fylkeskommune og Fredrikstad kommune inviterte syv kvalifiserte prosjekteringsgrupper til plan- og designkonkurranse for nye Frederik II videregående skole, med idrettshall og Arena Fredrikstad ishall. Så ble det Link arkitektur, Griff arkitektur og Multiconsult som gikk av med seieren.

Nicole Stobbe, prosjektleder og arkitekt i LINK arkitektur, sier i en pressemelding at hun synes det er veldig spennende å få ta del i denne viktige utviklingen av Fredrikstad.

- Vi ser med entusiasme frem til å fortsette samarbeidet med Griff Arkitektur og Multiconsult for å videreutvikle konseptet vårt, sammen med Fylkeskommunen og Fredrikstad kommune. Utforming av morgendagens skole er et viktig samfunnsoppdrag. Vi ser fram til å fortsette samarbeidet vårt og for å videreutvikle prosjektet sammen med oppdragsgiver, sier hun.

Skal skape møteplasser og aktivitet hele døgnet

Hovedkonseptet for CAMPUS, som er navnet på prosjektet, er å etablere gode byrom der natur og kultur blandes og skaper rom for aktiviteter og møteplasser hele døgnet, og som igjen legger grunnlaget for en levende og aktiv bydel heter det i meldingen.

Både visuelt og funksjonelt har prosjektgruppen ønsket å skape en tydelig integrering av skolen i lokalsamfunnet den er en del av. De har hatt fokus på å skape et område med aktiviserende utearealer og grønne omgivelsene som skal gi de beste forutsetningene for god folkehelse. Dette gjelder ikke bare elever og ansatte ved skolen, men for alle i Fredrikstad som besøker området.

«Oversiktlighet er stillordet»

Utdrag fra juryens begrunnelse om vinnerkonseptet:

«Juryen mener at forslagstiller har vist en situasjonsplan som er enkel og tilforlatelig i sin oppbygging med de tre separate byggene plassert med innganger rundt et felles stort torg. Utetorget /Campus kan ta imot den store tilstrømning av publikum på kveldstid og mange elever på dagtid. Det felles inngangstorget gir en mulighet til å benytte alle bygningene sammen ved store anledninger. De har samtidig som den eneste vist en interngate øst vest som gir en fin oversikt i anlegget og en gjennomgang til Sagparken. Oversiktlighet er et stikkord for vinnerforslaget», heter det i begrunnelsen.

- Dette er et prosjekt vi lenge har hatt på ønskelisten, og jobbet målbevisst for å få være med på. Nå er det derfor ekstra gøy at vårt forslag er valgt og at vi skal være med å utvikle dette viktige prosjektet i Fredrikstad, avslutter Kristin Høili, avdelingsleder Bygg og Eiendom Multiconsult Østfold i meldingen.

Byggestart er planlagt 2021, med åpning til skolestart 2023.

FAKTA:

Frederik II videregående skole, Fredrikstad, Østfold

Verdi:                   ca. 500 mill. kr

Byggestart:        mars 2021

Ferdig: august 2023

 Entr. form:        Totalentreprise

Areal:    25 000

Tiltakshaver: Østfold Fylkeskommune

RI Reguleringsplan: COWI AS /Ruteretur AS

(Kilde: Byggfakta live/Link arkitektur)

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle byggeprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta Live.

 

Last også ned vår rapport om: De 100 kommunene som har de største prosjektplanene

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår