Vil kutte 6.000 tonn CO2 årlig

 
Vil kutte 6.000 tonn CO2 årligFoto: Forsvarsbygg)
På Haakonsvern er de fleste fartøyene tilkoblet landstrøm når de ligger til kai. Dette gir store miljøgevinster. Nå vil Forsvarsbygg styrke landstrømskapasiteten ytterligere, skriver forsvarsbygg.no

Forsvarsbygg har fremsendt et forprosjekt til Forsvarsdepartementet som omhandler rehabilitering av den såkalte utrustningskaien på Haakonsvern. I forprosjektet foreslår Forsvarsbygg å fornye kaiens landstrømsanlegg fra 60-tallet, slik at enda flere fartøyer kan kobles til strøm fra land ved kailigge.

– Det nye prosjektet vil gi kapasitet til å forsyne to fregatter med strøm samtidig. Vår beregning viser at prosjektet vil gi en årlig utslippsreduksjon på cirka 60 tonn nitrogenoksider (NOx) og cirka 3.000 tonn karbondioksid (CO2) pr. fregatt når de kobles til landstrøm i stedet for å gå på fossilt drivstoff på egne maskiner, sier prosjektleder Linda Løtvedt Aas.

 

Siden 1960
Allerede siden Haakonsvern ble etablert i starten av 1960-årene, har Norges flåte vært tilkoblet landstrøm ved kailigge. De siste årene har Forsvarsbygg fornyet og utvidet kapasiteten ved flere av anleggene for å tilpasse dem til Forsvarets nye fartøyer.  

– Med de gode erfaringene vi har hatt med de nye anleggene, er det en selvfølge at vi også bygger landstrømsanlegg når vi starter arbeidene med å rehabilitere utrustningskaien. Kaien ligger i kort luftlinje fra sivile naboer og det er derfor ekstra viktig at omgivelsene skånes for støy og forurensning, sier prosjektsjef i Forsvarsbygg, Bjørn Tore Rognstad.

 

6.500 personbiler 
– De allerede etablerte landstrømsanleggene betyr store besparelser for miljøet og omgivelsene rundt Haakonsvern. Anslagsvis, bare for Sjøforsvarets fem fregatter alene, reduseres forurensningen med 15.000 tonn CO2 årlig. Dette tilsvarer det gjennomsnittlige utslippet fra 6.500 personbiler, sier Aas. Utslippsreduksjonen for de andre fartøyene ved basen kommer i tillegg.

 

Lengre levetid
I tillegg til miljøgevinstene, gir landstrømsanleggene betydelige økonomiske besparelser i forhold til drivstoffutgifter, vedlikehold og drift. Fartøyenes motorer får også lengre levetid når man slipper å la fartøyene gå for egen maskin for å produsere strøm, sier seniorkonsulent forsyning i Forsvarsbygg, Ronny Mongstad.

 

Byggestart i 2017
Beregnet oppstart for rehabiliteringen av utrustningskaien ved Haakonsvern bli våren 2017. Dette forutsetter at Forsvarsdepartementet gir Forsvarsbygg grønt lys for iverksetting av prosjektet.
 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår