VVS-barometeret: Megatrender gir vekst

 
VVS-barometeret: Megatrender gir vekst Bildet: – Det har vært lav vekst de første fire månedene i år, men det er etter alt å dømme et forbigående fenomen, sier daglig leder i VVP, Bjarne Haugland. (Foto: VVP)
30.05.13: ? Veksten for bygg- og anlegg vil trolig ligge på 5-7 prosent både i år og neste år, og vi forventer en liknende eller større vekst for VA- og VVS-produsentene (VVP), sier Bjarne Haugland, daglig leder i VVP.
30.05.13: – Veksten for bygg- og anlegg vil trolig ligge på 5-7 prosent både i år og neste år, og vi forventer en liknende eller større vekst for VA- og VVS-produsentene (VVP), sier Bjarne Haugland, daglig leder i VVP.
Av Oddvar Lind

Foreningen har 30 medlemsbedrifter med en årlig omsetning på rundt 4 milliarder kroner.
– Det har vært lav vekst de første fire månedene i år, men det er etter alt å dømme et forbigående fenomen, sier Haugland til VVS aktuelt.

Megatrender
– Vi ser flere ”megatrender” som påvirker vår bransje og våre medlemsbedrifter positivt. Det viktigste er veksten i bygg- og anleggssektoren, samt utbygging av infrastruktur. I tillegg har vi et stort marked for rehabilitering av boliger og bygninger. Et verdifullt stimuli til rehabilitering er blant annet nye design-produkter som har tatt i bruk det aller siste innen teknologi. Det betyr blant annet at stadig flere ønsker å bytte til berøringsfri armatur som er mer hygienisk samtidig som det spares vann, forklarer han.

Breem stiller krav
Dertil kommer nye miljøkrav som Breeam, krav til passivhus, nullenergibygg og seinere plussenergibygg. Det vil gi et oppsving for produsenter av rør- og røranlegg og utstyr til vannbåren varme og teknisk utstyr, påpeker han.
– Breeam kommer for fullt, og det er bra for våre medlemsbedrifter. Breeam innebærer at det stilles krav til miljø, kortreisthet og kvalitet som gjør det vanskeligere for billige kopiprodukter å trenge inn i det norske markedet. En sertifisering av produkter er viktig både for bransjefolk, konsulenter og forbrukere, slår han fast.

”Hestekjøtt” til bransjen
Haugland advarer likevel mot kopiprodukter fra Kina og andre lavkostland. Det er ofte produkter som skaper problemer for forbrukere og leverandører, både når det gjelder kvalitet og garantiordninger. En fagmann i bransjen har sagt at noen selger ”hestekjøtt” til byggebransjen. Vi jobber med bevisstgjøring om disse forholdene for å unngå at Norge blir et ”dumpingland” for dårlige produkter, understreker han.
– For øyeblikket er det en del usikkerhet om andelen egne merkevarer hos store kundegrupper som grossister og kjeder.

Rammer sluttkundene
– Stadig nye produkter blir offer for denne utviklingen, noe som vil svekke merkevareprodusentenes posisjon og dermed mangfoldet i bransjen. Sterke merkevareprodusenter styrker bransjen og er med på gi den en sårt tiltrengt identitet som bidrar til rørleggerens sterke posisjon hos forbrukeren. Går andelen merkevarer ned, kan det derfor slå hardt ut for rørleggerne. Det er også en utfordring at så snart kontrakten for entrepriser er undertegnet, starter jakten på rimeligere såkalte lignende produkter. Det rammer også sluttkundene som ikke får de produktene og den kvalitet man er lovet og som man betaler for. Det er klart uheldig, mener han.

Mangel på arbeidskraft
Veksten framover vil bety et stramt arbeidsmarked, og det kan presse lønningene oppover. Men det er svært vanskelig å tallfeste dette, fordi vi også får inn flere fagfolk fra utlandet som kan dempe lønnsveksten, fortsetter Haugland.
– Vi har for lite kvalifisert arbeidskraft i Norge. Det gjelder både rørleggere, ingeniører og selgere, for å nevnte noen nøkkelgrupper i vår bransje. Det betyr blant annet at stadig flere bedrifter betaler ”headhuntere” for å skaffe seg kvalifiserte fagfolk, og det koster penger. I tillegg merker vi konkurransen om de samme fagfolkene fra olje- og offshorebransjen, forteller han.

Mer kompetanse
– Flere bygg med vannbåren varme, samt nye energi- og miljøkrav vil bety at vi får flere tekniske produkter og styringssystemer. Det krever kompetanse. Derfor er det viktig med gode og kvalifiserte produsenter som jobber langsiktig. I VVP jobber vi med dette på flere plan. Et viktig tiltak er KPK, det vil si ”Kompetansegivende perfeksjoneringskurs”. Det er et konsept som tilbys VVP- medlemmer. Det er basert på at det etableres en samarbeidsavtale mellom Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS (NRL), VA- og VVS produsentene (VVP) og det enkelte VVP-medlem om utvikling og gjennomføring av kursene overfor rørleggere, lærlinger og faglærere i rørleggerfaget, sier Haugland til slutt.
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår