Anmeldte piratkopier på ISH

 
Anmeldte piratkopier på ISHBildet: Her beslaglegges kjøkkenarmaturer på messen av Carmen Vetter, sjef for varemerkeavdelingen hos Hansgrohe SE. (Foto: Hansgrohe SE / Pete Ruppert Photography)
Hansgrohe SE oppdaget kopiprodukter ved en tollinspeksjon på ISH-messen i Frankfurt.

Hansgrohe SE har siden 90-tallet gjort en aktiv innsats mot kopiprodukter og piratene bak, og har ry for å være standhaftig når det dreier seg om å forsvare virksomhetens varemerker. Teknologiske innovasjoner, trendsettende design og høye kvalitetsstandarder kjennetegner Hansgrohe verden over.

– Det er våre suksessfaktorer som differensierer oss som markedets originale produsent, forklarer Tor Strand Jacobsen, daglig leder i Hansgrohe Norge.
– I hele verden registrerer vi design, merker og patenter for å beskytte våre innovasjoner best mulig. Hvert år investerer konsernet samlet sett millioner av euro i varemerkebeskyttelse – en del av dem går til å observere markedet og oppdage kopiprodukter, fordi det er den eneste måten vi kan finne ut av når noen kopierer våre produkter, sier han.

På ISH, verdens største VVS-fagmesse, leter Hansgrohe SE annet hvert år målrettet etter kopiprodukter. Her har bad- og sanitærspesialisten fra tyske Schwarzwald gjentatte ganger avslørt forfalskede produkter på inspeksjoner foretatt sammen med tollmyndighetene. Også i dette års inspeksjon på ISH i Frankfurt kunne Hansgrohe SE sammen med tollvesenet og noen patentadvokater konstatere 13 krenkelser av virksomhetens varemerkerettigheter. De ble alle anmeldt og to produkter ble konfiskert under messen.

– På messer er det relativt lett for oss å finne kopiprodukter, forklarer Carmen Vetter, som er sjef for varemerkeavdelingen hos Hansgrohe SE. Hun kan lynraskt identifisere krenkelser av rettighetene, og hun var til stede da produktene ble konfiskert.
– På messen har vi mulighet for å studere produkter og kataloger nærmere. Vi sender et klart signal ved å være med på messen år etter år – men vi vet også at det kun er toppen av isfjellet. Kopiprodukter som ikke finner vei til ISH-messen, oppdager vi kun ved å holde øye med det globale markedet. For å forsvare våre rettigheter best mulig skal vi altså være oppmerksomme på det i alle virksomhetens ledd., sier Vetter.

Varemerker er dyre: Hansgrohe SE investerer årlig to til tre millioner euro i å beskytte produktene sine. 97 prosent av alle kopiprodukter kommer fra Kina, og så snart en krenkelse av rettighetene blir identifisert går virksomheten rettens vei.
– Antallet av produkter som er 100 prosent piratkopier har falt betydelig. På de asiatiske markedene er man etterhvert meget oppmerksom på Hansgrohes varemerker. Det betyr at produktpiratene blir bedre og bedre til å etterligne vår ytterst populære design meget presist, men uten å krenke varemerkene, sier Vetter.

Hansgrohe SE viser ingen nåde overfor de åpenlyse piratene.

– Alle som kopierer oss blir rettsforfulgt! På samme måte som på ISH blir utstilte produkter konfiskert. Det i seg selv avskrekker mange. Når kopidusjer eller -armaturer blir beslaglagt i store mengder arrangerer virksomheten en event og destruerer dem i full offentlighet. Det skaper enda større oppmerksomhet innenfor bransjen fordi det snakker for seg selv: Vi aksepterer ikke kopier, understreker Carmen Vetter, sjef for varemerkeavdelingen hos Hansgrohe SE.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår