Innfører karakterbok for entreprenører

 
Innfører karakterbok for entreprenørerÅpen karakterbok og støtte til lærlinger var to av hovedelementene fra vegdirektør Terje Moe Gustavsen under Arctic Entrepreneur på Gardermoen i går. Foto: Odd Borgestrand
ARCTIC ENTREPRENEUR: Det blir nå opprettet en åpen karakterbok for å de som vinner kontrakter med Statens vegvesen. - Det kan oppleves subjektivt, men er likevel et virkemiddel for et åpent og konstruktivt samarbeid, sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen under Arctic Entrepreneur tirsdag

Av Odd Borgestrand

Vegdirektøren var i det gavmilde hjørnet da han møtte entreprenørstanden på Arctic Entrepreneur på Gardermoen tirsdag. I den nye forskriften for offentlig anskaffelser er det fra årsskiftet lagt inn et eksplisitt krav om lærlinger. Alle bedrifter som leverer til det offentlige skal ha egen lærlingeordninger. Statens vegvesen har valgt å gi 50 kroner i timen i kompensasjon til alle lærlinger i bygg- og anleggsbransjen.

- Kjør på med lærlinger, og ta imot en kompensasjon på 50 kroner for hver eneste time dere bruker på bedriftens lærlinger. Vi tar med glede den regningen, sa vegdirektøren.

Mye jobb til veibyggere
I sitt foredrag under Arctic Entrepreneur på Gardermoen i dag var vegdirektøren tydelig på at aktiviteten vil øke ytterligere de neste årene.

Nye Veger har 10 prosent av budsjettene, med 6 milliarder, mens Statens vegvesen disponerer 60 milliarder.

- Som landets største oppdragsgiver i denne sektoren må vi ha sterkt fokus på gode kontrakter og et variert entreprenørskap. Vi vil gjerne stimulere til vekst både blant de små og mellomstore bedriftene. Når 80 prosent av medlemsmassen i MEF rapporterer om god ordretilgang er dette gode nyheter. Det er gode nyheter. Vi må sikre god balanse mellom oppdrag og kapasitet, fortsatte vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

OPS-prosjekter
Statens vegvesen forbereder nå tre OPS prosjekter som alle er interessante, både for de store hovedentreprenørene, men også for en rekke underentreprenører.

Helgelandskontraktene har vist seg å være positive, fordi entreprenørene i stor grad er involvert på et tidlig tidspunkt. Setedalskontraktene med mange små kontrakter og svært god økonomi har så langt vist seg å være en suksess. Det er et samfunnsmessig gode at vi har stor bredde blant entreprenørene, sa vegdirektøren.

Utlendingene
Det har vært noe murring blant norske entreprenører at de største oppdragene går tilutenlandske selskaper. Moe Gustavsen mente dette ikke var ensidig negativt.

- Flere utenlandske entreprenører inngår arbeidsfellesskap med norske selskap. Dette er en god løsning, fordi det fører til internasjonalt samarbeid og økt kompetanse også hos norske aktører.

Vi ønsker et visst innslag av utenlandske aktører fordi de har en kompetanse som vi trenger. Det er ikke alltid utlendingene er billigere, og norske aktører har godt av konkurrenter samtidig som de tjener penger. Men dere skal heller ikke tjene for mye, sa Moe Gustavsen med et smil om munnen.

I dag jobber 2600 polske arbeidere i norske vegprosjekter av totalt 6.500 utenlandske arbeidere. Svenskene kommer på andre plass på denne statistikken. Totalt er det godt over 40.000 som jobber i norske vegprosjekter.

Sikker jobb
- Vi må fokusere på gode lønns- og arbeidsvilkår. Det er mye fokus på utenlandsk arbeidskraft, men heller ikke alle norske selskaper har rent mel i posen. Det er norske selskaper som «prøver seg» med innleie av medarbeidere til avtaler som kan betegnes som sosial dumping.

Minstelønnen er på 208 kroner, og dette er et minimumskrav. Partene i arbeidslivet har et ansvar for å følge opp dette. Når det gjelder arbeidstid er dette mer krevende. Vi forstår at mange vil ha konsentrerte arbeidsperioder for å få flere og lengre friperioder. For eldre arbeidstakere er det krevende med lange arbeidsdager, mente vegdirektøren.

Biodiesel kommer
Vegdirektøren oppfordret i sitt foredrag bransjen til å ta i bruk mer biodiesel.

- Det er den veien det vil gå for norske entreprenører. Det vil koste noe å forbedre miljøet, men gjennom godt samarbeid og forutsigbarhet skal vi klare å gjennomføre dette.

I 2017 vil det første konkurransegrunnlaget komme der biodiesel vil bli lagt inn som et element. Vi skal få ned CO2utsllippene, og vi må da finne de optimale klima- og miljømessige løsningene. Moe Gustavsen berømmet for øvrig samarbeidet med MEF. Konstruktivt og godt samarbeid er avgjørende for at vi sammen kan oppnå best mulig resultater, konkluderte vegdirektøren.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår