Ledelse: ”Nihil impossibile est”

 
Ledelse: ”Nihil impossibile est”Bildet: Rune Cortsen (Foto: Bjørn Laberg)
Det er ikke mye som skaper så høy innovasjonstakt og kreativitet som det å leve etter det italienske ordtaket “ingenting er umulig” og sannsynligvis er dette godt brukt i alle språk.

Av Rune Cortsen

Det utvikles sjeldent et kreativt klima i de organisasjoner der resonnementet begrenses til det som oppfattes som fullt mulig og gjennomførbart.
Å se løsningene der andre har tankesperrer og oppfatter situasjonene som mørkest, er en nådegave vi alle ønsker oss.
Om man plukker litt i innovasjonsdrivet blant ledere, er mye basert på det som skaper stor intern turbulens og som krever mot i tillegg til gjennomføringskraft -nemlig å skape endringer i faste, etablerte arbeidsforhold. 
Er det ikke slik at de fleste av våre medarbeidere også er innforstått med denne type behov?  Bare ikke endringene berører meg!  Med et løsnings- og mulighetsorientert tankesett har man en betydelig større sjanse til å lykkes med sitt lederarbeid enn den som oppfatter horisonten som blygrå. 

Alle opplever vi nedturer og vanskeligheter både i arbeidslivet og i livet generelt.
Er det ikke slik at de fleste av oss erfarer det faktum at mange av livets umuligheter  er temporære; det vil si både løsbare og midlertidige?
Det ligger litt i vår natur å bøye av når vanskelighetene tårner seg opp. Snur man det dystre resonnementet til å se de store mulighetene, vil det speile både styrke og mot.
Historien viser at  ledere som er kreative, ser muligheter og er oppsatt med en god porsjon mot,  leder sine organisasjoner mot topp prestasjoner og bringer verden videre.  
Begrepet innovasjon har gjennom historien endret seg fra å gjelde konkrete oppfinnelser til å omfatte forretningsmodeller, ny kunnskap, prosesser, og ikke minst et engasjerende lederskap.

Har man som engasjert leder et klokt forhold til den alltid tilstedeværende risiko og oppfattes som utholdende og løsningsorientert, er man med stor sannsynlighet en god  innovatør med uanede muligheter til å lykkes i sitt lederskap. Og kanskje du også er den som  som skaper høyt engasjement rundt dine  idèer?
Om vi ser oss nøye rundt i denne blandingen av egenskaper, vil vi også finne at mye er basert på personlig egnethet.
Er vi da født sånn eller blitt sånn? Sannsynligvis er det en god kombinasjon av gode gener og investert kompetanse.

Setter man så opp en liste over de forutsetningene som skal være på plass for å lykkes, kan man raskt bli deprimert. Sannsynligvis finnes kun et fåtall av denne type “lederhybrider”.
Har du reflektert over hvor godt du treffer i dine rekruteringsprosesser? Hvor mange “innertiere”? Hvilken vekt legges på personprofil kontra bedriftens forhåpentligvis innovative, prestasjonsdrivende kultur og personens egnethet? 
Alle har vi en inngangsverdi, og en påstand er at den i de fleste tilfeller ikke befinner seg i nærheten av å være 100 prosent.
Da kan vi stille oss spørsmålet om det finnes nok budsjettert ledertid, om det er kapasitet og om man er beredt til å tilføre den tilleggskompetanse  det er behov for? 

Det vil si at vi alle, uansett stilling, må ha muligheten til å få tilført rett forutsetning for å lykkes i vår jobb! Enten man er nytilsatt eller har vært i organisasjonen over tid.
Som tidligere nevnt, finnes det meget gode verktøy for dette.
Å utvikle og engasjere er en internt krevende salgsjobb. Stiller du deg spørsmålet om du virkelig er innovativ nok, om du skaper engasjement og energi  i din organisasjon?
Og hvor får du som leder din energi fra?
Det som gjelder for en medarbeider gjelder selvfølgelig også for ledere. Viktige energikilder er nettopp den påvirkningsmuligheten man har fått tildelt som sjef.
Det å ha et mandat til å være med i utviklingen av en organisasjon med sin kunnskap, erfaringer og ideèr er en del av forutsetningene.

Om du oppfatter din bedrift og organisasjon som bra, er det å ha fremgang en evig kamp om å bli enda bedre. Den nysgjerrige,  innovative leder som alltid ser lyset, vil med største sannsynlighet være den som lykkes best.  

Good is second to best!

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår