Meget skuffende for Miljø & Teknikk

 
Meget skuffende for Miljø & TeknikkStore arealer men svært få besøkende under årets Miljø & Teknikk i Telenor Arena. Bare 2255 besøkende på tre messedager gir grunn til ettertanke for arrangørene. Foto: Odd Borgestrand
Årets Miljø & Teknikk samlet bare 2255 besøkende. Norsk Kommunalteknisk Forening og KS bedrift hadde en målsetting om å trekke til seg 6.000 besøkende, men dette tallet var arrangørene aldri i nærheten av å oppnå.

Av Odd Borgestrand

Besøkstallene ble mer enn halvert sammenlignet med 2013-arrangementet. Årets målsetting var 6.000 innom Telenor Arena i løpet av de tre messedagene. Arrangørene vil ha behov for en solid gjennomgang før de trekker konklusjoner for årets messe. -Besøkstallene er langt lavere enn forventet, innrømmer prosjektleder Morten Vinje. Responsen fra utstillerne er også svært variabel. 11 prosent sier de er svært misfornøyd, 18 prosent er misfornøyd, 45 prosent er mer eller mindre fornøyd, mens 7,5 prosent sier de er svært godt fornøyd.

Utstillere Byggfakta og VVS aktuelt snakket med under messedagene ga uttrykk for at de var fornøyd med at de på denne messa traff bransjefolk som har sitt daglige virke innen kommunalteknikk på ulike områder. Dermed ble det konstruktive samtaler og en arena for å knytte nye kontakter. Det lave besøkstallet var imidlertid svært skuffende for mange av utstillerne som satset tid og penger på å delta.

Prosjektleder Torbjørn Vinje og salgsansvarlig Kjell Jacobsen er i hovedsak godt tilfreds med Miljø & Teknikk 2016.
- Vi hadde høye forventninger, sier Vinje.
- Vi ville gjøre selve arrangementet smidigere enn sist, med alt på ett plan, med kort vei til scene og kursrom, og med mer effektiv inngangskontroll.
Kjell Jacobsen håpet at kåringen av beste drikkevann, og utstillingene utendørs ville sette sitt preg på messen.
-Vi skulle gjerne hatt flere besøkende, men de som kom viste stor interesse, for presentasjoner og produkter. Vi vil fremheve kvaliteten på besøkene, sier Jacobsen. Både Vinje og Jacobsen uttrykker at de er fornøyde, men de innser nok at de har mye å ta fatt i dersom denne messen skal ha livets rett.

At sentrale og store aktører fra VA- og VVS produsentene VVP ikke deltok i år hadde nok også innvirkning på besøkstallene. Årsaken var at foreningens medlemmer ikke var fornøyd med den tekniske gjennomføringen for tre år siden. Til tross for gode forsøk på bedre gjennomføring ble det likevel en stor svikt i besøkstallet.

Matserveringen under årets messe ble av mange betegnet som katastrofalt dårlig. Telenor Arena inviterte til en forholdsvis enkel lunsj for den nette sum av 300 kroner dagen. Det ble sett på som en ublu pris. En enkel liten kiosk bortgjemt bakerst i Telenor Arena var et for dårlig alternativ. Her kostet kaffekoppen nærmere 40 kroner for et pappkrus og prisen på et pitabrød med salat var 89 kroner. Det var ikke med å bedre totalinntrykket.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår