Skyhøy miljøbesparelse

 
Skyhøy miljøbesparelse(foto: Avinor/Gøril Gisetstad)
Avinor har bestemt at Værnes skal bli Norges mest miljøvennlige lufthavn

Veien mot målet er brolagt med detaljert måling av energiforbruket for hele flyplassen. Bare de to siste årene har Avinor spart inn energiforbruket tilsvarende 150 eneboliger. Fagansvarlig for ytre miljø ved Avinor Værnes, Grethe Fremo, forteller at de har flyplass-Norges mest avanserte system for energiovervåkning. 100 strømmålere registrerer forbruket over hele flyplassen, og sender informasjonen inn i Entros datasystem, Entro Optima. Informasjonen brukes til å justere og optimalisere driften av alt som bruker energi.

Det er mye som bruker energi på en flyplass. Det betyr både mange målepunkter og mange muligheter for besparelser. I årene etter at prosjektet ble satt i gang, og samarbeidet med Entro startet, har energiforbruket blitt betraktelig lavere. I 2010 viste målinger i Entro Optima et forbruk på 434 kWh per kvadratmeter, mens målingene i 2013 viste 395 kWh. Besparelsene tilsvarer energiforbruket til 90 eneboliger hvert eneste år om driften fortsetter slik som i dag, og miljøsatsingen er langt fra over.

– Faktiske forbrukstall fra Entro Optima, vår egen kjennskap til byggene våre og Entros rådgivere gir oss et godt beslutningsgrunnlag for nye investeringer. Eksempelvis er vår nye terminal, Terminal Vest, det eneste flyplassbygget i verden som er BREEAM-sertifisert. De stramme BREEAM-rammene har gitt bygget et energiforbruk som er 40 prosent lavere enn om det hadde vært bygd etter norske tekniske krav til byggverk, TEK-10, sier Fremo.

– Dataen fra noen av de første målerne avslørte at et energikrevende snøsmelteanlegg sto på, i juni. Om det ikke hadde blitt fanget opp ville anlegget stått der og dratt 100 kW i timen fra juni til oktober, forklarer elektroteknisk leder Tor Arne Larsen ved Avinor Værnes. En fastbrent kontaktor lot det stå på strøm hele tiden, selv om sentral driftskontroll sa den var avslått. Dette kunne kostet rundt 300.000 kroner i unødvendig forbruk.

Larsen forteller om en hverdag med mye Entro-kontakt, blant annet med en energirådgiver som er flink til å mase. Han holder driftspersonellet våkent til en hver tid og spør etter detaljer om alt unormalt forbruk og alle avvik på hele flyplassen. Det er dette som er aktiv energioppfølging. Entros engasjement har smittet over på Larsen og hans kollegaer. De ser ofte etter muligheter for å spare energi som ikke påvirker komforten til passasjerene eller de ansatte ved flyplassen.

– Når vi begynte å skru ned lys og ventilasjon på bygget uten at noen merket det, var det en triumf for oss. Nå er det en del av hverdagen for oss å hele tiden ta valg som sparer energi. Vi tester grensene for hva menneskene på flyplassen merker og ikke, sier Larsen.

«Bakkeprosjektet» er et unikt prosjekt i Norge. I en mulighetsstudie ser Entro og Avinor på alle områder der det kan være mulig å spare energi på flysiden, fra drivstofftype og -forbruk knyttet til håndtering av flyene, til minimering av tiden hvert fly bruker på taxing. Prosjektet kan gi viktige svar for miljøarbeidet til alle flyplassene i Norge. Trondheim Lufthavn er som en av 15 lufthavner i verden sertifisert på høyeste nivå i Airport Carbon Accreditation (ACA). Sertifiseringen fornyes årlig og danner et godt rammeverk for lufthavnas klimaarbeid både i egen organisasjon og sammen med de andre selskapene tilknyttet lufthavna.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår