Ydmyk kjedebygger

 
Ydmyk kjedebyggerBildet: Vidar Skoglund, påtroppende administrerende direktør i rørleggerkjeden Comfort. (Foto: Bjørn Laberg)
Påtroppende Comfort-sjef, Vidar Skoglund, benyttet rørleggerkjedens årlige kickoff på Gardermoen til å møte kommende medarbeidere og nye samarbeidspartnere. VVS aktuelt fikk en prat med den sympatiske kjedebyggeren og skjeletthåndtereren fra Ballangen.

 Av Bjørn Laberg

– Mange har sikkert undret på hva en fyr med fortid i gullsmed- sportsutstyrs- og bakeribransjen kan bidra med i en rørleggerkjede, innrømmer Skoglund.
– Nå er heldigvis Comfort-organisasjonen gjennomsyret av rørfagkompetanse, så mine bidrag blir kanskje å bringe inn impulser og ideer fra andre, beslektede bransjer, som kan være verd å adoptere. Men noen revolusjon trenger ingen å frykte, siden jeg er svært ydmyk overfor jobben som har blitt gjort – og gjøres i Comfort, understreker han.

Skoglund er nå i sluttfasen i sin nåværende jobb som leder for «Din Baker», Norges største kjede av frittstående bakere. Siden Skoglund påtok seg sjefsjobben i 2011, har målsetning vært klar: Å få den den skakk-kjørte «Din Baker»-kjeden opp i stående igjen.
– Bedriften lå på den tiden nede med brukket rygg, etter store interne problemer og skandaler rundt økonomiske misligheter, der over 100 millioner kroner av medlemmenes penger var sølt bort. Styret trodde vel det meste var ryddet opp i, før min ansettelse, men jeg kan love at skjelettene deiset jevnlig ut av skapene en periode. Nå, seks år senere kan vi heldigvis slå fast at ryddejobben har vært en suksess. I løpet av det siste året har «Din Baker» fått 20 nye medlemsbedrifter i porteføljen, sier Skoglund til VVS aktuelt.

Han mener derfor timingen, med skifte av beite, knapt kunne vært bedre.
– Ikke bare fordi ryddejobben er gjort, men også fordi jeg er realist i forhold til utviklingspotensial for et kjedekonsept som «Din Baker». Begrensningene er store, føler jeg, siden det nå har blitt «lokal business» i å få bakervarene inn i butikkjedene. Det er lite vi kan utrette sentralt i kjeden. Her skiller rørleggerkjeden seg ut, som kan kjøre felles markedsføringsstrategi og butikkprofil, og dra nytte av flere synergier, sier Skoglund.

Hele dette profilintervjuet med Vidar Skoglund, samt fyldig reportasje fra Comfort-messen, kan du lese i VVS aktuelt nr. 2, som snart skal til trykk.
Ikke tilgang på VVS aktuelt, Norges største VVS-fagblad? Kontakt oss gjerne for et helt uforpliktende prøveabonnement.

Bildet: Salgskosulent Svein Isaksen promoterte det nye baderomsmøbelet Mezzo fra Vedum under Comfort-messen

Bildet: Svein Kaasa, teknisk selger, Vaillant Group Norge AS, frontet solvarmesystemer

Bildet: Stein Myhre, salgsingeniør VVS i Grundfos Norge demonstrerer ALPHA2

Bildet: Salgs- og markedssjef i Bosch, Kristian Bakkeng, kunne stolt vise fram ny, lekker designløsning på Bosch sine varmepumper

 

 

 

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår