VVS Norge leverer nok et sterkt årsresultat - tross pandemien

 
VVS Norge leverer nok et sterkt årsresultat - tross pandemienBildet: Thorbjørn Theie, administrerende direktør i VVS Norge. Foto: Odd Borgestrand
Til tross for pandemi og flere store investeringer i 2020, fortsetter VVS Norge å vise at det er lønnsomt å drive kjeder som leverer bredere enn bare innkjøpstjenester.

VVS Norge ligger an til å levere en omsetning på over 160 millioner kroner i 2020 og et driftsresultat på 6,5 millioner kroner bedre enn 2019. 

- Styret er meget tilfreds med det vi har klart i levere gjennom fjoråret, og det foreløpige resultatet viser at selskapet igjen klarer å levere sterke tall til tross for flere store investeringer. Ekstra gøy er det å se at alle tjenestene vi har lansert har blitt en suksess. Dette er vi meget fornøyd med, sier Thorbjørn Theie, administrerende direktør i VVS Norge, i en pressemelding.
 
Han beskriver 2019 som planleggingsåret, 2020 det store etableringsåret, mens 2021 blir gjennomføringsåret. 

- Til tross for et år preget av usikkerhet, hjemmekontor og permitteringer, fikk vi i 2020 etablert og lansert VVS Norge Akademiet og datavarehuset Seebrite. I tillegg gjennomførte vi flere store investeringer gjennom å kjøpe oss inn i ingeniørfirmaet DHJ og Dextro (KS system). Vi etablerte i løpet av høsten 2020 to nye profilhus, VVS Norge Prosjekt og VVS Norge Rørlegger med butikk, som viderefører kjedekonseptene Bademiljø og Comfort. Medlemsavgiften ble også halvert for alle medlemmer i Q3 for å lette på den krevende situasjonen som medlemmene var i på grunn av pandemien. 
 
I tillegg til nyinnmeldinger har enkelte medlemsbedrifter valgt å forlate VVS Norge i 2020.

- VVS-bransjen er fortsatt preget av mange små og mellomstore rørleggerbedrifter, med eiere som driver slik de har gjort i flere generasjoner. Men denne modellen utfordres i økende grad av blant annet bransjeglidning, netthandel og økte kompetansekrav. Vi gjennomfører endringer for å være i forkant av dette. Det er endringer som er vanlig i andre bransjer og vi tror det blir krevende for dem som ikke er villige til å tenke nytt. Samtidig respekterer og aksepterer vi at ikke aller er enige i våre strategiske valg, sier Theie.
 
- Å bare tilby innkjøpstjenester vil ikke kunne være nok i fremtiden. Digitalisering og den endrede konkurransesituasjonen vil tvinge frem andre typer forretningsmodeller som i større grad øker behovet for mer sentralisering. En modell der kjedeadministrasjonen har muskler til å gjøre investeringer på det digitale og som kan levere flere fellestjenester for medlemmer er morgendagen – det ser vi i bransjer som er kommet lengre. På den måte kan den lokale rørleggerbedrift ha fokus på å levere bedre kvalitet og mer effektive håndverkertjenester fremfor å drive administrative oppgaver som i utgangspunktet skaper lite verdi for bedriften, sier Theie avslutningsvis.

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår