Anbefaler nasjonalt senter for yrkesfag

 
Anbefaler nasjonalt senter for yrkesfagIllustrasjonsbilde. Foto: Holtefjell VVS / rornorge.no
En regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe foreslår opprettelsen av et nasjonalt senter for yrkesfag. Målet er å øke antallet fagarbeidere i Norge, da behovet for fagarbeidere ventes å øke i fremtiden.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun understreker regjeringens engasjement for yrkesfag, og nevner også regjeringens budsjettforslag hvor de planlegger å bruke over en milliard kroner for å hjelpe flere med å fullføre videregående skole og kvalifisere seg for arbeidslivet.

Arbeidsgruppen, som har vært aktiv siden februar og inkluderer representanter fra ulike sektorer, har foreslått tre modeller for det nasjonale senteret. Flertallet av arbeidsgruppen anbefaler en "mellomløsning", som vil være et senter for dokumentasjon og utvikling av yrkesfagene. Dette forslaget har støtte fra flere store organisasjoner og direktorater.

På den annen side går mindretallet, som inkluderer representanter fra Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, inn for det de kaller "nulløsningen". Dette ville bety at man fortsetter som i dag uten et nasjonalt senter, men styrker eksisterende tiltak, spesielt innen forskning.

SSB estimerer at det vil være en mangel på 90 000 fagarbeidere i Norge innen 2035. Kunnskapsministeren har uttalt at forslagene fra arbeidsgruppen vil bli nøye vurdert for å bestemme veien fremover.

Les hele rapporten på regjeringen.no

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår