I gang med verdens lengste og dypeste tunnel

 
I gang med verdens lengste og dypeste tunnelRogfast blir med sine 27 kilometer verdens lengste undersjøiske veitunnel. Nå er arbeidet med sidetunnelene i gang. Illustrasjonen viser et tverrsnitt av hvordan tunnelen vil gå under havet. (Foto: Statens Vegvesen/Vianova)
AKTUELLE PROSJEKTER: 16,8 milliarder kroner skal brukes på å gjøre reisetiden mellom Stavanger og Bergen fergefri og 40 minutter kortere. Nå er Rogfast-prosjektet i gang,. NCC fikk entreprisen med å bygge en sidetunnel, og entreprenøren startet opp arbeidet like over nyttår.

Av Tore Kubberød

Verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel skal sørge for en fergefri krysning av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger. Rogfast er en del av målsettingen om fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim.  Prosjektet som nå er i gang skal føre til avvikling av et av de travleste fergesambandene i Norge, mellom Mortavika og Arsvågen.

NCC er nå i gang med en sidetunnel som blir to kilometer lang. Tunnelen skal benyttes til transport av masser under bygging av hovedløpene. Når Rogfast åpner skal tverrtunnelen benyttes som ventilasjonssjakt. Dersom alt går etter planen skal NCC være ferdig med sidetunnelen i løpet av et år.

Åtte års byggetid

Rogfast-prosjektet ble vedtatt av Stortinget i mai 2017. Dersom alt går etter planen skal tunnelen åpnes for trafikk i 2025 eller 2026. Hele prosjektet er budsjettert til å koste 16,8 milliarder kroner, mens NCC sin entreprise har en verdi på 183 millioner kroner.

Den undersjøiske tunnelen skal korte reiseavstanden mellom Stavanger og Bergen med cirka 40 minutter. Tunnelen vil bestå av to atskilte hovedløp som det er planlagt at man skal starte arbeidet med om cirka et år. Kontraktene på hovedtunnelene er ennå ikke avklart. Hovedtunnelene vil ha en lengde på 27,3 kilometer, og dypeste punkt blir 392 meter. Tunnelene blir også de bredeste i Norge, og veien vil bli dimensjonert for 100 km/t. Tunnelen vil gå fra Randaberg via Kvitsøy til Bokn.

FAKTA

E39 Rogfast E11 sidetunnel

Prosjektnavn: Mekjarviktunnelen

Randaberg, Rogaland

Tiltakshaver: Statens Vegvesen, Region Ves

Prosjektleder: Statens Vegvesen, Region Vest

Entreprenør: NCC

RI Geoteknikk: Amberg Norge AS

Uavhengig kontrollør: Atkins Norge AS og Oslo Economics AS

RI Bygg/anl.tekn.reg.plan: COWI AS

Rådgivende ingeniør bygg: Norconsult AS

Innbudt generalentreprise: AF Anlegg AS, Aldesa Entreprenør, Betonmas Hæhre AS, Contexo AS, Implenia Norge AS, Kruse Smith AS, Leonhard Nilsen & Sønner AS, Marti Tunnelbau AG, NCC Norge AS, PNC Norge AS.

Om Byggfakta Live: Byggfakta Live-databasen inneholder mer enn 20 000 norske bygg- og anleggsprosjekter. Byggfakta Live leverer oppdatert informasjon om ca. 250 nye og 1100 eksisterende prosjekter hver uke til våre kunder.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår