Produktbehov til 858 milliarder kroner

 
Produktbehov til 858 milliarder kroner
Byggfakta har sett på planlagte og igangsatte prosjekter og sett på hvilke produktgrupper det er mest behov for. Er du produktleverandør, vil du her få innblikk i verdiene på de produkter som skal kjøpes inn, fordelt på kategori og geografi . Grunnlaget i rapporten er hentet i prosjektdatabasen vår.

Av Pål Engeseth

Kartleggingen er gjort i samarbeid med Produktfakta.no og Byggfaktas egen rapporteringsavdeling. Grunnlaget i rapporten er hentet gjennom hele 2017. Hele rapporten kan lastes ned på Byggfaktas hjemmesider, men vi har i trukket ut noe av kjerneinformasjonen her. Tallene baserer seg på nær 12.000 konkrete registreringer om at det skal kjøpes inn diverse produkter. Verdien av prosjektene som ligger til grunn for informasjonen er 858 milliarder kroner.

Mye informasjon i kartleggingen
Bakgrunnen for at vi kan lage rapporten er at Byggfakta, under kartlegging av planlagte og igangsatte byggeprosjekter, også hjelper kunder med å nå beskrivende ledd på prosjekter og innkjøperne. Disse nås ved å informere om produktet på vår mediatjeneste Produktfakta.no, gjennom annonsering på Facebook og informasjon på egne kanaler. Kartleggingen viser den store betydningen av å være synlig i de rette kanaler.

Gulv, konstruksjon og sikkerhetsutstyr er størst
De største produktgruppene i rapporten både i verdi og antall prosjekter er gulv, konstruksjon og sikkerhetsutstyr, men med slike enorme beløp i planlagte investeringer, blir også de øvrige produktgruppene spennende.

Boliginvesteringer klart størst
Den største prosjektkategorien i verdi av prosjekter er innen boligsegmentet. Av andre store prosjektkategorier som har stort volum både i verdi og antall er kontor/forretningsbygg og undervisningsbygg

Osloområdet har størst åpenhet om produkter
Ifølge rapporten er det Osloområdet som har størst åpenhet på hvilke produkter som skal kjøpes inn. Det er selvfølgelig også i Oslo, sammen med Akershus, det bygges mest. Andre utbyggingsområder som peker seg ut i rapporten er Rogaland, Hordaland, Telemark og Østfold.
Rapporten inneholder tabeller med tallgrunnlag, men vi har ikke gått dypere inn og sett på geografiske forskjeller mellom produktandeler eller gjennomsnittstall. Men ved å se på verdier og antall prosjekter splittet ned på geografi og produkt, vil den enkelte kunne få et godt grunnlag også for dette.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår