Rørleggervakt drev på grensen til bedrageri

 
Rørleggervakt drev på grensen til bedrageriIllustrasjonsbilde: Getty Images
Rørleggervakta24vvs AS og daglig leder Øystein Helgheim må ut med totalt 210.000 kroner i overtredelesgebyr for villedende markedsføring som grenser til bedrageri.

Av Odd Borgestrand

Det er konklusjonen fra Forbrukertilsynet som ilegger selskapet et gebyr på 150.000 kroner og daglig leder og styreleder Øystein Helgheim et eget gebyr på 60.000 kroner.

- Selskapet har skapt en villfarelse hos forbrukere gjennom markedsføringen og utnyttet denne for å oppnå en vinning, mener tilsynet.

Både Rørleggervakta 24vvs AS og daglig leder Øystein Helgheim kan påklage avgjørelsen til Markedsrådet innen tre uker. Vedtaket kan ikke bringes inn for de alminnelige domstoler uten at saken først er forelagt Markedsrådet.

Ingen kommentar

Helgheims advokat, Morten Grimstad i Advokatcompagniet DA i Bergen,sier til VVS aktuelt at hans klient nettopp har fått kjennelsen og foreløpig ikke har noe ønske om å kommentere innholdet. Dermed er det heller ikke tatt noen avgjørelse om selskapet og Helgheim personlig vil påklage avgjørelsen.

Fiktive adresser

Gjennom en rekke artikler i VVS aktuelt avdekket vi at Rørleggervakta 24vvs gjennom ulike kanaler hadde registrert fiktive adresser og telefonnummer hos nummeropplysningstjenestene og gjennom betalte annonser på Google. Dermed kom firmaet øverst i søkeresultatene når lokale forbrukere rundt om i landet søkte etter rørlegger for å utbedre lekkasjer eller få andre tjenester. I markedsføringen benyttet selskapet blant annet formuleringer som «landsdekkende rørleggerforetak og avdelinger i alle norske byer.» En rekke lokalaviser og regionaviser fulgte opp med lokale artikler, og en rekke forbrukere har bidratt i saken.

Kundene ble lurt

Realiteten var at selskapet ikke hadde lokale rørleggere og heller ikke utførte rørleggerarbeid i egenregi rundt om i de norske byene. Det de gjorde var å ta betalt for å formidle oppdrag til en lokal rørlegger, som så utførte jobben. Flere lokale rørleggere følte seg også lurt, og til slutt innleverte direktør i Rørentreprenørene Norge en anmeldelse av firmaet til Forbrukertilsynet.

- Dette er et vedtak som jeg kan slutte meg helt til og et vedtak som markerer at myndighetene ikke finner seg i hva som helst. Her bør Rørentreprenørene Norge kunne innkassere en liten seier på vegne av bransjens seriøse aktører, sier Tor Bakke i en kommentar.   

Direktør i Forbrukartilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, sier til VVS aktuelt at Rørleggervakta24 vvs AS har lurt forbrukerne til å bruke en tjeneste de neppe ville brukt dersom de hadde visst hva den gikk ut på.

- Markedsføringen har vært grovt villedende og ulovlig, slår hun fast. Selskapet har også brutt flere punkt i angrerettsloven, legger hun til.

- Beløpet på 210.000 kroner er basert på en økonomisk vurdering.. Jeg mener dette er ganske alvorlige forhold, og derfor har også styreleder og daglig leder blitt ilaget et personlig forelegg. DFet skal ikke lønne seg å drive denne type virksomhet, sier hun til VVS aktuelt.

På grensen til bedrageri

Forbrukertilsynet mener Rørleggervakta 24vvs AS og Øystein Helgheim har handlet i strid med en rekke bestemmelser i markedsføringsloven og angrerettloven. I denne saken har selskapet skapt en villfarelse hos forbrukere gjennom markedsføringen og utnyttet denne for å oppnå en vinning. Selskapets praksis ligger følgelig tett opp til den objektive gjerningsbeskrivelsen i straffeloven § 371 om bedrageri.  Tilsynet mener det er særlig viktig at lovbrudd får konsekvenser i tilfeller hvor en handelspraksis grenser opp mot svindel, er aggressiv eller på andre måter har store skadevirkninger for forbrukerne. Omfanget av markedsføringen har vært stort da selskapet har vært oppført med et betydelig antall registreringer på 1881.no og Gule Sider. Det må legges til grunn at mange forbrukere har blitt berørt av den villedende markedsføringen, heter det i beslutningen fra Forbrukertilsynet.

Planmessig villedning

Ved fastsettelsen av overtredelsesgebyrets størrelse er det blant annet lagt vekt på at Rørleggervakta 24vvs AS planmessig har bedrevet villedende markedsføring som har vært egnet til å villede en stor mengde forbrukere. Istedenfor å gi tilstrekkelig informasjon slik at forbrukere kan ta informerte valg har selskapet gjort det motsatte. Misforståelser er ikke blitt forsøkt oppklart, men den uoversiktlige situasjonen som forbrukere har befunnet seg i har snarere blitt utnyttet, heter det videre i begrunnelsen for forelegget fra tilsynet.

Helgheim tekstforfatter
Øystein Helgheim er registrert som styreleder og eier av aksjene i Rørleggervakta 24vvs AS. Selskapet er videre registrert på Helgheims hjemmeadresse. Øystein Helgheim har videre i egenskap av å være daglig leder for Rørleggervakta 24vvs AS hatt det overordnede ansvaret for selskapets daglige drift. Dette ansvaret omfatter å ha rutiner for å unngå brudd på sentrale lovbestemmelser som regulerer selskapets virksomhet.

Tilsynet mener det er overveiende sannsynlig at Helgheim har utformet teksten som er brukt på de ulike søkesidene, og at det i stor grad er er han som har mottatt telefonsamtalene fra forbrukere som har tatt kontakt.

Når Rørleggervakta 24vvs AS ikke har innrettet sin markedsføring og praksis i samsvar med gjeldende regelverk, legger Forbrukertilsynet til grunn at dette er noe Øystein Helgheim som daglig leder er kjent med og har hatt mulighet til å påvirke, slår tilsynet fast.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår