Svak kommuneøkonomi = dårlig inneklima

 
Svak kommuneøkonomi = dårlig inneklimaIllustrasjonsbilde
17.10.13: - Den vanligste unnskyldningen for manglende vedlikehold er dårlig økonomi. Men det blir ikke billigere av å skyve på vedlikeholdet på kommunebudsjettet, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.
17.10.13: - Den vanligste unnskyldningen for manglende vedlikehold er dårlig økonomi. Men det blir ikke billigere av å skyve på vedlikeholdet på kommunebudsjettet, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.
- Nå må kommunene som arbeidsgivere ta ansvar for å få gode og levende systemer på plass. Og de må jevnlig kontrollere at systemene etterleves, mener hun.
Resultatene etter to års intensiv satsing på inneklima er nedslående. Hele ni av ti kommuner har fått krav om forbedringer.Til sammen er det gjennomført tilsyn i 143 kommuner og 301 skoler i 2011 og 2012.

Blir ikke billigere
Arbeidstilsynet har erfart at den vanligste unnskyldningen for manglende vedlikehold er dårlig økonomi. Men det blir ikke billigere av å skyve på vedlikeholdet på kommunebudsjettet.
- I våre tilsyn ser vi at svært mange kommuner flikker litt her og litt der i stedet for å tenke helhetlig og gjøre forebyggende vedlikehold. Dette lønner seg ikke. Utgiftene kommer uansett og skippertak er en dyr form for vedlikehold, sier Svendsen.

Ansatte i skoler mer utsatt
Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelse har over flere år vist at ansatte i skoler har betydelig mer inneklimaplager og yrkesrelatert astma enn de fleste andre yrkesgrupper.
De vanligste plagene ved dårlig inneklima er hodepine, såre og tørre øyne, økt hyppighet av luftveisinfeksjoner og utløsning og forverring av allergi og annen overfølsomhet i luftveiene.

Sammenheng mellom bygg og helse
Arbeidstilsynets erfaring er at kommunene ofte behandler arbeidsmiljøproblemer og byggtekniske problemer i ulike fora. Det er viktig at kommunen som skoleeier ser sammenhengen mellom de fysiske manglene og konsekvensene det får for helse og læring.

Plan før budsjett
I tilsynene vises det ofte til planer som er laget ut fra midler som er satt av i inneværende budsjett. Altså budsjett først, og så planer.
- I stedet burde de satt opp en overordnet plan og deretter et budsjett. Denne metodikken danner grunnlag for langsiktige planer for et godt og forebyggende vedlikehold, sier direktøren i Arbeidstilsynet.
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår