Dinosaur med lua i hånda?

 
Dinosaur med lua i hånda?Bildet: Arthur Buchhardt hadde lite pent å si om VVS-bransjen i sitt foredrag. NRL-direktør Tor Backe tok spissformuleringene hans med fatning. (Foto: Bjørn Laberg)
Det kritiske søkelyset på egen bransje var verken avskjermet eller bevegelsesstyrt, da «VA/VVS møteplass» ble arrangert på Gardermoen i går.

Av Bjørn Laberg

– Det handler om at vi som bransje må oppfattes som konkurransedyktige både på varer og tjenester. Men med priser tilpasset bonuser og rabattnivå hinsides enhver fornuft, legger vi landskapet åpent for alle som ønsker å utfordre oss på pris. Hvor lenge tør vi sette vår lit til at faget beskytter oss? Og går for mye av bransjens tid og ressurser til det min mor ville kalt «tant og fjas»?
Disse betimelige spørsmålene reiste VVP-leder Bjarne Haugland i sin introduksjon til møtet, og la dermed en ferdigscoret lissepasning til første foredragsholder; eiendomsutvikler og hotellmagnat, Arthur Buchhardt. Med spissformuleringer som kunne fått Ivar Hoff til å rødme, gav Buchhardt VVS-bransjen det glatte lag i sitt timelange innlegg.

– Jeg har kjøpt varer og tjenester fra dere for 1 til 1.5 milliarder kroner de siste fem-seks årene, uten at dere har giddet å tilby meg disse varene. Jeg hører ikke et pip fra dere! Dere står med lua i hånda, og ingen vil selge! Dere mangler elementær kunnskap om markedsføring, materialer og produktene dere selger. Innovasjon er et fremmedord for dere! En fag-quiz her i salen hadde jeg glatt vunnet!
Dere er de dummeste håndverkerne på et prosjekt, gjør mest feil – og skjønner minst!

Med caps lock-tasten inne bombarderte Buchardt de drøye 70 fremmøtte med utropstegnsatte påstander som, i følge ham selv, bare var velment kritikk.
Som en motvekt til Buchardts vennlige harselas med rørbransjen, fikk forsamlingen deretter et litt mer nyansert bilde av bransjens utfordringer i fremtiden. Denne gang via konsulentbriller med NRL-innfatning.

Bjørn Gjerde i konsulentselskapet MRB as har på oppdrag fra NRL gjort en omfattende bransjeanalyse. I en firedelt analyse fokuserte Gjerde på de to første delene, markedet fram mot 2022 og rollefordelinger i bransjen. Han pekte på en rekke utfordringer for VVS/VA-bransjen, hvor han anså disse som de viktigste:

• Svart arbeid og arbeidskriminalitet
• Lave etableringsbarrierer for useriøse aktører
• Pågående bransjeglidning
• Rekruttering og kompetanseutvikling
• Myndighetskrav
• Lite kostnadseffektiv vareforsyning
• Økt nedstrøms-fokus hos grossister
• Markedsføring, salg, innovasjon

– Å bygge allianser med kjeder, bransjeaktører og myndigheter for å få etablere ny kompetanseposisjon blir derfor et viktig strategisk utviklingsmål i 2014/2015, sa Gjerde i sitt innlegg, hvor han listet opp følgende utviklingsmål for NRL fram mot 2022:
2015: Utvikling av helhetlig utdanning/opplæring. Videreutvikling av øvrige tjenester, inkludert juridiske tjenester. Restrukturering av ventilasjon og kulde, NRL tar en utvidet posisjon.

2015: Styrket samarbeid mellom kjedene og NRL og rekruttering av flere medlemmer fra kjedene

2016: NRL som VVS/VA-aktør, en avklart framtidig organisasjonsstruktur mot andre bransjeorganisasjoner.

2014-2022: Kontinuerlig tilpasse NRLs organisasjon til nye roller og oppgaver.

2022: «Look to NRL» NRL skal bli en forbilledlig bransjeorganisasjon i alle ledd.


Påfølgende paneldebatt, og mer om VA/VVS møteplass kan du lese om i vår messeutgave, VVS aktuelt nr. 6, som snart går i trykken.

Har du ikke tilgang på bransjens største fagblad, sier du? Ta gjerne kontakt. Du er hjertelig velkommen til å tegne et uforpliktende prøveabonnement!

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår