Elbil på 44 tonn kjører i Oslo

 
Elbil på 44 tonn kjører i OsloDen nye trekkvognen til Ragn-Sells er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid. (Foto: Ragn-Sells).
Gjenvinningsselskapet Ragn-Sells sin nye elektriske trekkvogn på 44 tonn skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom hovedstaden.

Den splitter nye trekkvognen er 100 prosent elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo.

Denne elektriske lastebilen kjører nå på veiene i Oslo. Ragn-Sells har et mål om at alle deres renovasjons- og lastebiler skal kjøre fossilfritt i fremtiden, og gjennom konseptet «Highway to EL» investerer selskapet i flere elektriske kjøretøy. Den første elektriske renovasjonsbilen fikk mye oppmerksomhet da den ble satt i drift i Oslo sentrum i fjor sommer, og nå – under ett år senere – får den selskap av en 44-tonns trekkvogn.

- I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF) og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells i en pressemelding.

Tidlig ute

Fjorårets renovasjonsbil var den første av sitt slag, og Ragn-Sells er også en av de aller første renovasjonsselskapene som tar i bruk en elektrisk trekkvogn.

- Det er gøy å være tidlig ute og blant de første, men det viktigste for oss er selve konseptet «Highway to EL». Vi forsøker å spre denne teknologien til alle deler av virksomheten vår, og føler det er spesielt viktig fordi vi er i den bransjen vi er, sier logistikksjefen.

Ny teknologi skal gjøre oss bedre

- Et av de viktigste målene med «Highway to EL» at den nye teknologien skal gjøre oss bedre, ikke bare mer miljøvennlige. Renovasjonsbilen vår har fungert veldig bra, men det har vært noen utfordringer når det gjelder planlagt rekkevidde. Den nye trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid, forklarer han.

Selskapet har også investert i flere elektriske maskiner til bruk inne på sine anlegg, noe som har vært en ubetinget suksesshistorie.

- Med stasjonært utstyr kan du arbeid med strøm tilkoblet, eller med tilgang til ladestasjon rett i nærheten. Vi har flere elektriske gravemaskiner og trucker som har gjort underverker for arbeidsmiljøet, sier Lars Gravdahl.

Bred støtte

 «Highway to EL»-prosjektet får økonomisk støtte fra Enova, og Ragn-Sells har signert på Oslos klimapakt og er en del av nettverket Næring for klima.

- Det er bred politisk støtte for å gjennomføre dette prosjektet. Neste fase er at de store lastebilprodusentene kommer med elektriske biler, noe som gir oss et helt annet service- og støtteapparat enn vi har i dag. Elbiler sparer miljøet, går stillere, vibrerer mindre og krever mindre vedlikehold. Dette er bare starten, avslutter Bjørn Hoel.

Tekniske data

•             Chassis: MAN TGS 6 x 2

•             Batteripakke: 300 kWh (Estimert forbruk i Norge er 2,5 kWh/km)

•             Gearbox: Allison automatic

Lading

•             Terra HP 150 Static DC – Strømforsyning 150 kW

•             CCS2-ladestolpe, støtter opp til 350 A, Vannkjølt kabel

 

 

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår