Jakten på det unike

 
Jakten på det unikeOle-Petter Mork Sandersen hoppet inn i flis- og interiørbransjen uten fallskjerm sammen med kona Vibeke. I dag er det fire ansatte i selskapet, der hver ansatt i snitt omsetter for et par millioner kroner.
Etter flere år med oppussing og jakt etter unike fliser til eget hjem, ble interiørkonseptet Ulfven født.

Tekst og foto: Odd Borgestrand

Ekteparet Vibeke og Ole-Petter Mork Sandersen har jaktet på det unike når de har reist rundt i verden for å finne de beste produsentene og håndverkerne, som nå produserer det lille Mosseselskapets produkter. 

De to har valgt seg ut fabrikker i Spania, Marokko, Vietnam og Italia fordi de her fant mennesker med lidenskap for sitt yrke og sine produkter. Ole-Petter kaller seg i dag for gründer, markedssjef og flisespikker. I praksis betyr det at han tar hånd om det aller meste fra innkjøp til markedsføring, salg og kundeoppfølging.

Satset på felles hobby

Det var kona Vibeke som startet selskapet. Hun hadde faste vakter ved flyplassen på Rygge inntil terminalen der ble stengt og hun valgte å satse hundre prosent på sin hobby.
Ole-Petter jobbet i mange år som medieselger for radio og TV før han fikk jobb i et IT-prosjekt i Hafslund-konsernet. Vinteren 2012 bestemte paret seg for at begge skulle satse på sin felles hobby, og Ole-Petter hoppet inn i flis- og interiørbransjen uten fallskjerm. I dag er det fire ansatte i selskapet, der hver ansatt i snitt omsetter for et par millioner kroner. Nylig etablerte selskapet seg i nye lokaler der showrom og lager ligger side om side på Høyda i Rygge, som ved årsskiftet innlemmes i Moss kommune.
- Det har ikke vært noen dans på roser. Det vet alle som etablerer eget firma. Nå går det framover og oppover, men til tider hadde vi nok tjent mer på å plukke jordbær, sier Ole-Petter med et smil.

Pusset opp egen bolig

Det hele startet da paret ønsket at barna skulle få gress under føttene framfor asfaltjungelen i Oslo. Vibeke kommer opprinnelig fra Rygge, og da sveitservillaen Ulfven kom for salg i 2007 slo paret til og flyttet til villaen som ligger vakkert til på Feste i Rygge kommune. Villaen ble satt opp på begynnelsen av 1900-tallet, men den eldste grunnmuren som fortsatt finnes under huset dateres så langt tilbake som 1700-tallet. Ulfven ligger i et område preget av herregårdslandskap, edelløvskog, store gamle eiketrær og utsikt til Oslofjorden. Den flotte beliggenheten og husets utseende og historie inspirerte paret til å starte sitt eget interiørkonsept. I nabolaget finnes også Værne Kloster med røtter helt tilbake til 1100-tallet og som tidligere har vært både kongsgård og Norges eneste Johanitterkloster.

En egen kunstform

Nostalgi, personlighet og kvalitet har vært sentrale elementer for paret som har gitt mange norske hjem et solid løft med sine nøye utvalgte fliser. Flisene er laget av sement, marmor, og marokkansk Zellige. Produksjonen av marokkansk Zellige en egen kunstform, som har gått i arv fra generasjon til generasjon siden 1000-tallet. Flisene lages av dyktige håndverkere i middelalderbyen Fez i Marokko. Flisene lages av brent leire (terracotta) som dyppes i emaljelakk. De kappes til ønsket størrelse og form med en skarp hammer og nennsom hånd. Sementflisene er laget av marmorstøv, silikasand, fargepigmenter og sement. Felles for alle flisene er at de er laget for hånd og er et kunstverk i seg selv, sier han til VVS aktuelt.
- De er en naturlig del av et nostalgisk interiør, men passer også godt inn i et minimalistisk miljø, mener han.

Carrara-marmor

Ulfvens håndlagde Terracottafliser er formet som toppen av gamle teglstein.  Ordføreren i nabobygda Våler er blant de som har sikret seg et rustikt kjøkkengulv på gården sin med samme utseende som gammel murstein.
- Disse flisene passer perfekt inn både på en gård, eller en moderne bolig, mener Ole-Petter.
Vibeke og Ole-Petter har også vært nord i Toscana, der et av verdens mest kjente marmorsteinbrudd, Carrara, ligger. Det er herfra de nå henter marmor til sine grå og hvite fliser. De eldste marmorbruddene i Carrara er fra 200 år før Kristus. Carrara-marmoren er etterspurt over hele verden for sin styrke og skjønnhet. Flisene kan brukes både på gulv og vegg, og det er mange som har falt for nettopp disse flisene etter å ha sett på TV3 programmet Eventyrlig oppussing.

Sosiale medier og influensere

Google, Instagram og Facebook er viktige kanaler for å bygge markevare. Det samme er kontakt med bloggere og influensere som har flere hundre tusen følgere, mener Ole-Petter.
- De mest kjente bloggerne viser fram våre produkter og det selger. Den bransjen er hundre prosent kommers, men disse jentene er sin egen markedskanal. Ulfven har flere av de kjente profilene i «stallen». Sosiale medier og kjente ansikter er viktig, slår Ole-Petter fast. Han syns for øvrig det er helt greit å sette av tid til et intervju med fagbladet Byggfakta også, selv om det kanskje ikke er like «kommerst». Men kanskje er det en flislegger som våkner når han eller hun leser denne artikkelen.
Det handler i stor grad om å være synlig dersom man skal overleve i det norske interiørmarkedet.
Ulfven har valgt å satse i «high-end» segmentet, men mener kostnadene med å flislegge et bad eller et kjøkken med kvalitetsfliser utgjør svært liten forskjell i et boligprosjekt, enten det er ny bolig eller renovering. 

Samarbeid med større aktører

Nordmenn bruker penger på interiør, og det store flertallet tar seg råd til å pusse opp boligen også med fliser.
- Vi har tatt en nisje som begynte med håndlagde fliser fra Marokko og Vietnam og har utvidet med marmor. Vi innså at vi måtte inngå et samarbeid med en av de store aktørene for å oppnå volum, og valgte da Fliskompaniet som vår forretningspartner. Dermed er vi også en grossist med utsalg 40 steder rundt om i landet i tillegg til noen Fargerikebutikker og noen frittstående butikker. I løpet av kort tid vil vår egen nettside der kunder kan handle direkte på nett være oppe og gå. Da tror vi omsetningen vil øke ytterligere, sier en optimistisk salgs- og markedssjef i Ulfven.
- Du finner våre fliser i resepsjonen eller en bardisk ved en rekke hoteller, og for oss er det selvsagt ekstra gjevt å få henvendelser fra hoteller som ønsker seg noe unikt. Da stiller vi med glede opp, sier Ole-Petter og smiler bredt nok en gang. 

Skulle reist mer

Han er spesielt stolt over å ha fått henvendelse fra Tivoli i København og Olivia-restaurantene både i Norge og utlandet. Personlig vennskap er utviklet med Halvor Bakke og Finn Schjøll fordi de har en felles lidenskap for fliser. Rent forretningsmessig skulle Vibeke og Ole-Petter Mork Sandersen besøkt sine leverandører oftere enn de har mulighet til.
- Noen vil nok tenke at vi gjør dette for å se verden, men da har de ikke forstått hvor viktig det er med kundekontakt, mener Ole-Petter.
-Vi har et spesielt nært forhold til to av fabrikkeierne i Vietnam, og vi er blitt glad i våre forretningspartnere i dette landet. De er dyktige i sitt fag og de setter sin ære i å levere gode produkter. Det blir vennskap av slikt!

Norsk smak

Bestselgerne går på nordisk og norsk smak. Det betyr nordiske lyse, grå og blå duse farger. Det samme gjelder innen marmor, nemlig duse carrara og duse grå flater.
- Der er nordmenn i sitt ess, men heldigvis er det blitt stadig flere som våger å eksperimentere blant annet med indisk grønn marmor i ulike formater og fliser. Vi syns det er flott at stadig flere ønsker å ta i bruk hele fargeskalaen. Vi har lange interiørtrender, men trendsetterne våger heldigvis å ta i bruk flere farger. Det tar lang tid å snu interiørtrendene i Norge, sier Ole-Petter, som har satset på en rekke fargekombinasjoner i Ulfvens nye showrom i Moss.

Trendene

- Grunnen til at vi har lykkes så langt er at vi har et øye for detaljer og interiørtrender. Vi er bevisst på å legge ut bilder som formidler våre visjoner for et kjøkken eller bad. Sammensetning av farger i de ulike motivene er også svært viktig.  Vi tar inn nyheter et par ganger i året, og det er viktig at vi følger med på internasjonale trender også i tekstil og møbel-bransjen.  Det er en forutsetning for å lykkes. Trenden for høsten 2019 og våren 2020 er dype farger i rødt, blått eller grønt. Nå våger forbrukerne å kombinere ensfargede fliser med utfordrende farger. Lyse mønsterfliser vil likevel være en bestselger i mange år, mener Ole-Petter Mork Sandersen, som kan glede seg over å ha vært Gaselle-bedrift ved to anledninger. Kanskje blir det doblet omsetning også neste år dersom trendene slår til. 

Bildet: Kjøkkenet på Kaabbel gård i Våler har fått et terracotta-gulv fra Ulfven

Bildet: Den norske og nordiske bestselgeren med lyse, grå og blå duse farger på badet.

Bildet: Her er brun hexagon marmor lagt både på gulv og vegg inne på et bad med sort toalett og servant. Flisene klatrer opp veggen i et vilt mønster kombinert med savanna sunset maling fra Jotun på veggen.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår