- Partnerskap er nøkkelen til suksess

 
- Partnerskap er nøkkelen til suksessBildet: Visekonsernsjef og kommersiell leder i Polygon Group, Jonas Granath var svært fornøyd med årets IFS-kongress, her sammen med konferansens møteleder Amy Mcwirter. Foto: Odd Borgestrand
Polygon Group betegner seg som en global ekspert innen skadebegrensning, enten det handler om vannskader, brannskader eller klimarelaterte skader. Visekonsernsjef og kommersiell leder, Jonas Granath, er en entusiastisk talsmann for digital prosjektstyring. På det feltet er begrensning et fy-ord.

Av Odd Borgestrand
Atlanta

- I alle IT-prosjekter er det kunden som er i fokus. Våre løsninger skal først og fremst komme våre kunder til gode, sier Granath. Det er først og fremst forsikringsselskaper som er kjernekundene.  Granath har en rekke lederfunksjoner innen personal, HR, IT og marketing. Hovedkontoret i Stockholm med 16 medarbeidere betjener 3.500 medarbeidere og kunder i 13 land.  
Han også hatt lange og spennende dager under IFS-konferansen i Atlanta, USA, der han er aktiv deltaker i flere prosjektgrupper.

Størst i Norge
Granath har også ansvar for alt som handler om internasjonale forretningsforbindelser. Dette inkluderer også forsikringsselskaper som IF og Gjensidige i Norge. Etter at Polygon Group tidligere i år kjøpte opp Skadegruppen AS er Polygon nå største aktør i Norge innen skadebegrensning. Norge er også det største markedet etter Tyskland i Polygon-gruppen.

Ikke suksess i starten
Når IFS skal trekke fram suksesshistorier blir Polygon Group ofte trukket fram, men overfor VVS aktuelt innrømmer en åpen Polygon-leder at samarbeidet kunne strandet i en tidlig fase i 2013. Det var ulike tilnærminger til utfordringene, noe som utløste mye frustrasjon i startfasen.
- Vi har lært at et partnerskap er helt avgjørende for å lykkes. Det tok 18 måneder før IFS og Polygon så hvor viktig dette var. Vi la bort våre visittkort og jobbet sammen som en enhet, og da kom også de gode løsningene og resultatene, forteller Granath.

Styrke og svakhet
- Vi er først og fremst en servicebedrift der våre medarbeidere fronter alle våre tjenester. Da er det også viktig at vi har gode prosesser og jobber enhetlig.  Vi er et desentralisert selskap, og lokale ledere har mandat til å ta lokale avgjørelser. Det er både en styrke og en svakhet i vår organisasjon. Med fasit i hånd kan jeg gjerne innrømme at vi burde ha standardisert våre interne rutiner før vi startet implementeringen av IFS-applikasjonene.  Da ville vi spart oss for mange tøffe og vanskelige runder i starten på vårt samarbeid, sier han.

Les hele denne reportasjen i VVS aktuelt nr. 4.

Ikke abonnent på bransjens største VVS-fagblad? Kontakt oss gjerne for et helt uforpliktende prøveabonnement!

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår