- Salg til rørleggere viktigere enn innovasjon?

 
- Salg til rørleggere viktigere enn innovasjon?Norsk regelverk og dilemmaer rundt vannskadesikkerhet diskuteres stadig i rørbransjen. Leverandører og produsenter er uenige om det bremser utvikling og innovasjon. Illustrasjonsbilde: Shutterstock
- Vi representerer en temmelig tafatt rørbransje, som er mest opptatt av å selge egne produkter, ikke spille rørleggeren god eller bedre. Målet må være å fronte kompetanse og feilfrie installasjoner. Rørlegger har tøffe forhold på byggeplasser og trenger mestringsglede, ved hjelp av enkle og klare spilleregler, sier seniorkonsulent i Geberit, Arvid Aalen.

Av Bjørn Laberg 

Han antyder også at rør-i-rør systemet var «gått en smule ut på dato».
- Bare i Europa er det mer enn 50 produsenter av alupex eller komposittrør, som representerer innovasjon innen rørsystemer, teknologi og installasjonsmetoder, men som vi i Norge ikke kan ta del av, på grunn av norske regler fra tidlig nittitall, sier Aalen. 

Bremser utviklingen
Hans kollega Odd Skriden, produktsjef tekniske produkter i Geberit, følger opp problematikken; - Det norske regelverket er vanskelig å forstå, ut fra vannskadeperspektivet. Innbyggingssisterner er tette, men likevel må norske rørleggere lage spesialkonstruerte kasser. Det norske regelverket stopper Geberit og andre produsenter fra å komme et skritt videre i utviklingen av for eksempel bedre legionellasikring, mener Skriden.

Rund i formuleringene
Kjell Bernt Kalland, administrerende direktør i Armaturjonsson, deler ikke Aalen og Skriden sin bekymring.- Jeg synes ikke regelverket i Norge hindrer innovasjon. Til det synes jeg at TEK og veiledning her er såpass rund i mange av formuleringene. Hadde det bare vært tilstrekkelig kvalitet i samtlige produkter og i alle installasjoner, så skulle selvsagt lekkasjestoppere vært unødvendig å montere. Men med alle de plutselige lekkasjene, samt drypplekkasjene som faktisk er i norske bygg, stiller vi oss 100 prosent bak kravet til automatiske vannstoppere, sier han til VVS aktuelt.

- Har Aalen et poeng når han antyder at rør-i-rør systemet har gått litt ut på dato?

Forbigår fagmannen-
 Nei, her må jeg si meg fullstendig uenig med Arvid Aalen, sier Kalland.- Det faktum at det utvikles nye, og andre systemer ute i Europa, betyr ikke at dette er gode nok produkter for norsk byggeskikk. Jeg er sikker på at lett utskiftbare rørsystemer og lekkasjedeteksjon fortsatt er med på å hindre store vannlekkasjer. Dette uttaler jeg ikke bare fordi vi markedsfører rør-i-rør-system. Vi har absolutt andre rørsystemer som kunne erstattet rør-i-rør, om dette mot formodning skulle skje. Det jeg derimot synes er svært urovekkende for vår bransje, er hvor lett det er å forbigå fagmannen; rørleggeren. Vi i Armaturjonsson er veldig opptatt av at rørsystemer som skal ligge inne i veggen, i tak og gulv i minst 50 år, ikke skal utføres av ufaglærte med verktøy man finner i enhver norsk bolig, sier Kalland.

Når regelverk blir «overkill»
Arvid Aalen på sin side, understreker at man i Sentral-Europa faktisk har lengst erfaring med skjulte rør og sanitæranlegg. 
- Min erfaring er at man på kontinentet «jakter» optimale materialer, design og installasjoner. Mange av deres bygg er identisk med våre, spesielt næringsbygg og leilighetsbygg. De har ikke rør-i-rør konsept å forholde seg til, sier Aalen til VVS aktuelt. 
Han mener VVS-bransjen i Norge i liten grad greier å henge med på utviklingen som skjer på sanitærsiden utenfor Norges grenser. 
- Argumentene vi ofte møter, om at vi her i Norge har så annerledes byggeskikk, er både lettvinte og lite faktabaserte argumenter. Man bygger jo også i trematerialer rundt om i Europa, sier Aalen.- Rørleggere trenger mestringsglede, ved hjelp av enkle og klare spilleregler. Uheldig norsk regelverk har blitt «overkill» og bidrar til dårlig håndverk, feil og slurv fra utførende ledd. Jeg har vært i mange byggemøter som har endt opp med en evig diskusjon rundt plassering vannfølere/lekkasjestoppere, membran i vegg og spaltehull i vegger for innbygnings sisterner, armaturer, og så videre, sier Aalen oppgitt.

LES OGSÅ: «Et fryktbasert regelverk» 

«Kaffemaskinangst»
- Vann på avveie er helt klart et hett tema, og da er naturligvis lekkasjestoppere et enkelt produkt å få installert, både i eksisterende og nye boenheter. Her er det en del omsetning som veldig mange ønsker å «få» en del av. Problemet og utfordringen er at prispresset nå går på bekostning av kvalitet på produktene. De fleste, men ikke alle, lekkasjestoppere er for dårlige og er i tillegg tungvinte å vedlikeholde og serve for sluttbruker, sier Audun Martinsen, produktsjef i Roth Norge AS
- Mange beboere vet ikke en gang hvor de forskjellige sensorene er montert og hvordan systemet fungerer. Og har man ikke trykket på stengeknappen før man går ut, får man angst for å få vannlekkasje, eller «kaffemaskinangst», som jeg kaller det, smiler Martinsen. 

Godt tilpasset
Heller ikke Hans Reinholt Wernersen, kommersiell direktør i Høiax, vil være med på at særnorsk regelverk hindrer innovasjon.
- Vi ser ikke at de regler vi har å forholde oss til, er til hinder for innovasjon. Det skaper derimot muligheter. Vi må hele tiden legge til rette for, og tilpasse produkter, slik at vi kan tilfredsstille de gjeldende krav og regler. Høiax mener at de særnorske regler er godt tilpasset nettopp vår byggemåte. Når det gjelder diskusjonen rundt krav om lekkasjestoppere, tror vi det mer er bruken, og forståelse for hvordan - og hvor - man skal sikre med lekkasjestoppere som er viktigste fokus. I enkelte tilfeller har det blitt store konsekvenser, ved at man har stengt vann for hele etasjer og bygningskomplekser, sier Wernersen.

Tafatt bransje
Arvid Aalen fastholder på sin side at tiden nå er overmoden for å tenke nytt, og løfte blikket litt opp fra «VVS-andedammen» her hjemme. 
- Vi representerer en temmelig tafatt rørbransje, som er mest opptatt av å selge egne produkter, ikke spille rørleggeren god eller bedre. Målet må være å fronte kompetanse og feilfrie installasjoner. Å få fagmannen nysgjerrig på gode innspill og teknisk oppdatering fra leverandører, produsenter og grossister, rundt moderne rørleggeteknikker og systemer, er etter min mening langt viktigere enn kortsiktig salg, sier Arvid Aalen avslutningsvis.
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår