Sterk merkevare på ledelsen løs

 
Sterk merkevare på ledelsen løsJonas Brennwald har ambisjonene klare. Dobling av omsetningen de neste tre årene og helt i Norgestoppen gjennom lagarbeid med det norske teamet under ny ledelse. (Foto: Odd Borgestrand)
Mens GROHE-produktene nærmest har livstidsgaranti sliter selskapet med å beholde sine ledere i det norske markedet. Bare de siste åtte årene har ledere kommet og gått i et tempo som minner om svingdørene på Gardermoen.  

Av Odd Borgestrand

Svenske Jonas Brennwald er Regional Vice President i både Nord- og Øst-Europa, og innrømmer at det har vært en belastning for selskapet å bytte leder-ansikter så ofte. I slutten av januar i år kom pressemeldingen om at Jonas Brennwald skulle dekke både Nord- og Øst-Europa, totalt 36 land.

Den svenske lederen har egne kontorer i København, Warszawa, Moskva, Praha og Düsseldorf og har som oppgave å håndtere en region med et stort mangfold av kulturer og forskjellige markedsutfordringer. GROHE mener Brennwald har kapasiteten som er nødvendig, men om entusiasten makter å holde nærhet til medarbeidere i alle aktuelle land gjenstår å se.

- Vi har aldri tatt noe dypdykk ned i den norske kulturen. I tillegg mener jeg vi har vært noe uheldig med rekruttering av ledere for det norske markedet.  Jeg mener vi i dag har et team som også har fått gode forutsetninger for å lykkes. Det har ikke alltid vært tilfelle de siste årene.

- Dersom jeg skal være selvkritisk har vi vært mer opptatt av brosjyrer og innpakning enn å møte markedet på markedets egne premisser. Nå skal det norske apparatet få redskaper for å lykkes, lover Brennwald.

- For det første skal vi rekruttere medarbeidere med rett utdanning for å formidle kunnskap ut i markedet. Vi skal ha tilpassede produkter for det norske markedet og for det tredje skal vi arbeide for å skaffe oss gode partnere som vil være med GROHE inn i en ny epoke.

Hele artikkelen kan du lese i VVS aktuelt nr. 4, som har utgivelse 7 juni og tema er "Baderomstrender".

Ikke tilgang på bransjens største VVS-fagblad? Kontakt oss gjerne for et uforpliktende prøveabonnement!

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår