Helgrønn italiener tar markedsandeler

 
Helgrønn italiener tar markedsandelerBildet: Eksport-sjef Jessica Renna og salgsrepresentant for Norge, Erland Skaar tror kombinasjonen av flott design og fornuftige priser gjør at det norske markedet i økende grad velger FIMA-produkter for både kjøkken og bad. Foto: Odd Borgestrand
Italienske FIMA Carlo Frattini skal vinne norske markedsandeler gjennom sin helgrønne filosofi. Alt ved dette selskapet skal ha et bankende hjerte for grønt, slår administrerende direktør Andrea Frattini fast overfor VVS aktuelt.

Av Odd Borgestrand

Frattini har nylig vært på Norges-turne for å reforhandle selskapets eksklusive avtaler med Comfort-kjeden. Frattini betegner dette som en festreise, fordi selskapets grønne produkter selger i stadig større volum, og relasjonene med medarbeidere i Comfort-kjeden blir stadig sterkere. Som et viktig bindeledd har han knyttet til seg sin norske salgsrepresentant Erland Skaar.

Skaar, med lang fartstid i VVS-bransjen, blant annet som markedssjef for Villeroy &Boch på 90-tallet, startet som agent for FIMA for åtte år siden. Nå konstaterer han at Comfort-kjeden virkelig har lykkes i salget av FIMA-produktene. Omsetningen i 2017 økte med 20 prosent, og det vekker begeistring helt til Nord-Italia.  Under denne turen diskuteres også nye produkter for det norske markedet. Norge har et svært strengt regelverk for våtromsprodukter, og derfor er Norge også et krevende marked, mener Frattini.

- Noen ganger undrer vi oss over hvorfor Norge er så særegent i europeisk sammenheng, men uansett er det viktig for oss å forholde oss til de norske godkjenningsordningene gjennom SINTEF, sier Andrea Frattini.

Årsaken til suksessen, i tillegg til den grønne profilen, er utvilsomt at Comfort-kjeden har fått eksklusiv rett til å selge FIMA-produktene. Her er det ingen konkurrerende netthandel eller parallell-import.
- Armaturer skal monteres på en trygg og god måte, og derfor ønsker vi også en seriøs samarbeidspartner som sikrer god kunderservice og riktig montering med en gang. Det handler om å bevare vårt gode navn og rykte, understreker Frattini.

Medarbeiderne i Comfort-butikkene vet dermed at FIMA er deres eget produkt, og de selger det med glede. Det er heller ikke negativt at selskapet har vunnet en rekke designpriser de siste årene. Det gjelder både Red Dot og Design Plus. 

Du kan lese hele denne reportasjen i VVS aktuelt nr. 1, som snart er ute hos abonnentene.

Ikke abonnent på Norges største VVS-fagblad? Kontakt oss gjerne for et helt uforpliktende prøveabonnement!

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår