Rørfornyere med 176.500 TikTok-følgere

 
Rørfornyere med 176.500 TikTok-følgereThorlef Brubakken (t.v.) og Kenneth Kaas i Olimb Rørfornying er blitt «verdenskjent» som rørfornyere via TikTok-kontoen «CEO of cleaning pipes». Foto: privat
Operatørene Thorleif Brubakken og Kenneth Kaas i Olimb Rørfornying AS er i ferd med å bli influensere i særklasse på TikTok, der temaet er nettopp rørfornying.

Av Odd Borgestrand

24 åringen Thoreif Brubakken startet med sine korte videosnutter i desember 2019, mens kollega Kenneth Kaas på 28 år startet publiseringen i juni i 2020.

Thorleif Brubakken jobber for Olimb Rørfornying sin avdeling i Grenland, og har på halvannet år opparbeidet seg 138.800 følgere på TikTok og 2500 følgere på Instagram. Foreløpig er det blitt 35 videoer, som til sammen har oppnådd 3,8 millioner likes og hele 18,5 millioner visninger.

Samtlige videoer handler om ulike prosesser i forbindelse med rørfornying, forteller Thorleif Brubakken.

Videoer fra arbeidshverdagen
- Jeg syns det er en fascinerende måte å dele min arbeidshverdag på, og jeg får mange hyggelige tilbakemeldinger fra kolleger i rørbransjen verden over. Selv om TikTok i første rekke er ungdommens medium er det også mange godt voksne som responderer, forteller Thorleif.  Han sammenligner TikTok med Instagram, med den forskjellen at det her handler om korte videosnutter. Instagram-kontoen blir også mye besøkt av de 2500 følgerne han har på denne plattformen.

Thorlef Brubakken, med fartstid hos Olimb i snart tre år, har brukernavnet «Brubakk1» på TikTok, og han ønsker gjerne medlemmer i Rørinspeksjon Norge også som følgere. Brubakken er sammen med sine kolleger i full gang med å rørfornye 189 leiligheter i et borettslag i Sandefjord.

Han syns det er moro at flere i firmaet fremmer rørfornying gjennom sosiale medier.

Den andre influenseren er Kenneth Kaas, som nå har fått mer enn 9 millioner visninger på den populære video-plattformen.

«CEO of cleaning pipes»
Det var fagbladet NemiTek som først fanget opp TikTok-videoene til Kenneth Kaas. Her får Kaas oppmerksomhet fordi en av hans videoer så langt har fått mer enn ni millioner visninger på TikTok. På denne plattformen kaller han seg bare «CEO of cleaning pipes», og selv om han foreløpig ikke er CEO i Olimb Rørfornying, representerer han en ny og smart måte å få neste generasjon til å få øynene opp for at også rør må fornyes.   

Kenneth har sammen med sin bror Kristian jobbet hos Olimb de siste seks årene, og jobber som rørfornyere over hele landet. Brødrene er bosatt på Dombås og lever dermed en aktiv pendlertilværelse. Nå er de sammen på oppdrag på Hønefoss med 12 dager på og 9 dager fri, forteller Kenneth til VVS aktuelt.

En verden i endring
Den virkelige CEO i Olimb Rørfornøying, Roar Haugland, slår fast at verden er i endring. 57-åringen Haugland gir sin uforbeholdne ros til sine nye «markedsførere, brødrene Kenneth og Kristian og Thorleif.

- Dette er dyktige medarbeidere som gjør en flott jobb, og så lenge de ikke tråkker over grensen til privatlivets fred, syns jeg dette er helt topp, sier Haugland. 

Operatørene er inne i private hjem og må derfor være bevisst på hva de legger ut, mener Haugland, som kjenner seg trygg på at de er bevisst på dette. Haugland har sett èn av videoene, og er stolt over det arbeidet de viste fram i denne videoen. Han understreker at dette er noe Brubakken og Kaas gjør som privatpersoner.

Debuterte i fjor sommer
Kaas forteller at han la ut sin første video i fjor sommer. Videoene ble raskt populære, men det var da han i januar i år la ut en ny video at det virkelig tok av, med over ni millioner avspillinger.

- Det blir mest filming fra bunnledninger, siden jeg skal både filme og gjøre jobben samtidig, sier han med et smil.

Han har nå har nærmere 37.700 følgere. Samlet har videoene fått 1,6 millioner «likes» og et kjapt regnestykke viser at han raskt runder nærmere 25 millioner avspillinger.

De fleste følgerne er fra USA, og etter den siste videoen kom det inn over 6000 kommentarer, fra blant annet Tyskland, Frankrike, Canada, Malysia, Filippinene og en rekke andre land.

TikTok når fram til mange land over hele kloden, og det er tydeligvis noe med rørfornying som fanger interessen hos mange, mener Kaas.

Humor og fag
I tillegg til at videoene har en humoristisk tilnærming, har de også en informativ effekt, da de viser hvordan rørfornying fungerer i praksis. I tillegg bidrar de også til å løfte fram rørfornying som et alternativ til full utskifting av rør i private boliger og borettslag, mener Kenneth og Thorleif som ser at antallet følgere nå øker uke for uke. Derfor vil de fortsette å legge ut informative og morsomme videoer. Om de vil tjene penger på hobbyen vet de foreløpig ikke.

- Det viktigste er å gjøre en god jobb for kundene våre, så får TikTok bli en hobby ved siden av. Det tar jo litt tid å scrolle gjennom kommentarfeltet, men vi har ingen mulighet til å besvare alle kommentarene, slår de to influenserne for rørfornying fast.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår