Stillegående rørlegger

 
Stillegående rørleggerBildet: – Tror nok Citroen Berlingo Electric kunne fungert godt som ren basbil, med færre turer innom grossist, sier Ole Christian Tuverud i Nordre Aker Rør, VVS Eksperten (Foto: Robert Stray)
I vår bilspalte feller VVS-bransjen sin dom over et utvalg yrkesbiler. Først under lupen er Citroën Berlingo Electric. Vi lot rørlegger Ole Christian Tuverud i Nordre Aker Rør, VVS Eksperten, kjøre fransk og oppladbart i nærmere tre uker.

Av Bjørn Laberg

– Dette var en behagelig og stillegående bil, med virkelig bra lastevolum, til å være en såpass liten varebil, sier Tuverud.
Han er mer usikker på om dette er en yrkesbil servicerørleggere vil ha nytte av.
– Jeg hadde forventet å kunne kjøre en hel arbeidsdag på bilens batterikapasitet. Citroën oppgir 17 mil som rekkevidde, men jeg opplevde at noe særlig mer enn 10 mil, var utelukket. Å ha en Berlingo Electric som yrkesbil betinger derfor nøye planlegging av arbeidsdagen, korte kjøreoppdrag, og at man forsikrer seg om at lademuligheter er tilgjengelig i nærheten. Noen dager holder det riktignok til mitt bruk, mens det andre dager blir for snaut, sier han til VVS aktuelt.

Savner «power»
Å kunne kjøre lovlig i kollektivfeltet og parkere gratis, trekker Tuverud frem som noe av det mest åpenbart positive i det å kjøre elbil.
– Nede på Karl Berners Plass står trafikken alltid i stampe når jeg skal hjem fra jobb. Med Berlingo Electric var det derfor en fryd å kunne blåse forbi køen. Jeg sparte sikkert nærmere tjue minutter på hjemturen. Bilen er lettkjørt og kompakt, men jeg savnet nok litt ekstra «power» i forbikjøringssituasjoner. Jeg ble for eksempel liggende «fortapt» bak en traktor nylig, mens alle bilene bak akselererte forbi oss. Til slutt måtte jeg ha en laaaang rettstrekke for å komme meg forbi. Slike ting kan være litt irriterende, mener Tuverud.

Fin basbil
Likevel er det batterikapasiteten som er det største ankepunktet fra rørleggeren.
– Å ha den i serviceoppdrag var mildt sagt utfordrende. I vår uforutsigbare arbeidshverdag kan det bli mye kjøring, med svært mange turer til og fra kunder og grossistlagre. Da kunne det til tider være en stressfaktor å sitte med et halvt øye på lademåleren, og skulle beregne nok rekkevidde. En hurtigladestasjon hos grossistene hadde for eksempel vært helt genialt. Det kunne trigget at flere i VVS-bransjen ville satset på elbil, sier han.
– Tror nok Citroen Berlingo Electric kunne fungert godt som ren basbil, med færre turer innom grossist, og hvor man ikke var tungt lastet med verktøy og rørdeler gjennom hele arbeidsdagen. Vekt har nemlig urolig stor innvirkning på strømforbruket, understreker han.

Koppholdere?
Tuverud hadde mye positivt å si om lastevolumet, bortsett fra en ganske upraktisk observasjon;
– Hjulbuen ligger for nært sidedøren bak, noe som vanskeliggjorde innlasting av verktøykasse og rørdeler. Da blir man straks mer avhengig av bakdøren. Er det for liten avstand til parkerte biler bak, kan det bli problematisk å laste inn og ut til tider, derfor er det synd ikke sidedørene bak er mer tilgjengelig, sier han.
– Og dessuten: HALLO CITROEN! Hvor er koppholderne?? Å kjøre yrkesbil uten mulighet til å frakte varm eller kald drikke på en forsvarlig måte, er krise, smiler Tuverud.
– Å finne ut av hvordan man justerte lampestyrken på dashbordlysene, og hvordan Berlingoens mobiltelfon / handsfree-oppkobling fungerte, skapte også litt hodebry, innrømmer han.

Et annet ankepunkt er at påkoblingen til ladekontakten ikke er avlåst for uvedkommende.
– En gang hadde noen nattlige moroklumper trykket ned nødstopp-knappen, og dermed brutt ladningen. Å starte arbeidsdagen med flatt batteri er ikke spesielt oppbyggende, humrer han.

VVS aktuelt retter en stor takk til VVS Eksperten Nordre Aker Rør AS, og til Citroën Norges Ranveig Sønju, for at de sporty stilte opp!

Ønsker du å være "tespilot" i vår bilspalte i 2015, ikke nøl med å ta kontakt med oss i VVS aktuelt. Bilimportører som kan tenke seg å låne ut yrkesbil til vår VVS-relaterte biltest, bes også om å melde sin interesse.

FAKTA:
-Citroën Berlingo Electric har forhjulsdrift
-Batteripakken består av to litium-ion-batterier for totalt 22,5 kWh, plassert under gulvet på begge sider av bakakslingen.
- Oppladningstid: 7 timer med 14 Ampere og 15 timer ved 8 Ampere.
-Berlingo Electric leveres i to versjoner; kort og lang
-Utvendige mål, henholdsvis 4,38 og 4,63 meter,
-Lasterommet har et volum på 3,3 /3,7 m³ og 685 kg.
-Toppfart: 110 km/t
-Girkasse: trinnløs automat
-Dekkdimensjon: 195/70R/15
-Rekkevidde i henhold ti EU-norm: 170 kilometer
-Akselerasjon: 0 -100 km/t: 19.5 sekunder
-Egenvekt: 1589 (kort) og 1628 (lang)

-Pris forhandler i Oslo: kort versjon 239.900 kr / lang versjon 244.900 kr.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Messeguiden

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår