- Markedsmakten ligger hos sluttbrukeren

 
- Markedsmakten ligger hos sluttbrukerenBildet: Bjarne Haugland, daglig leder i VA og VVS produsentene VVP, betegner seg selv som den «autodidakte typen» som har kommet seilende inn i organisasjonen. Foto: Odd Borgestrand
PROFILEN: Bjarne Haugland mener markedsmakten nå i stor grad ligger hos sluttbrukeren, for det er til syvende og sist de som velger løsningen.

Av Odd Borgestrand

- Tilgangen og tilgjengeligheten i hva du kan velge er helt annerledes enn for 20 år siden. Før var det i større grad makt til et mellomledd, en kjedekonstellasjon eller en grossist, men de har mindre reell innflytelse nå enn før, sier lederen for VA og VVS-produsentene VVP.

Bjarne Haugland framstår som VA- og VVS-bransjens fremste talsmann. Alltid energisk, brenner for en aktiv bransjeorganisasjon der produsentenes interesser skal ivaretas på en best mulig måte. Derfor ønsker 67-åringen å være synlig, ikke først og fremst på egne vegne, men for de 52 produsentene som betaler lønna hans.

Arbeidsnarkoman?

Med en samlet omsetning på godt over 9 milliarder kroner bør de 52 medlemsbedriftene ha gode forutsetninger for å lønne Haugland på en fornuftig måte. At mannen med hjemmekontor i «Huttaheiti» utenfor Stavern jobber for hver eneste krone er det liten tvil om. For Haugland har døgnet for få timer, uka for få dager og året for få uker. Kona Liv vil nok bruke betegnelsen «arbeidsnarkoman» om mannen sin. Blant de mange organisasjoner og interessegrupper i norsk næringsliv mener Bjarne Haugland at VVP, som er forkortelsen for VA- og VVS produsentenes interesseorganisasjon, har livet rett. 
- Produsentene har mange felles interesser, muligheter og utfordringer mot markedet. I en tid der det meste handler om digitalisering og overgang til en mer sirkulær byggenæring betyr dette nye utfordringer for medlemmene, mener han.  

LES OGSÅ: VA Tour blir VA Messene - er tilbake i mars 2022

Sirkulær byggenæring

- For å dokumentere at bygg og byggematerialer oppfyller kravene, må man vite hva man måler og hvordan. Et betydelig bidrag til en sirkulær byggenæring er derfor at det utvikles et felles system for hvordan egenskapene til byggevarer entydig dokumenteres. Digitalisering, maskinlesbar produktdokumentasjon basert på standarder og felles spesifikasjoner er en forutsetning for å lykkes. Løsningen ligger i å utarbeide såkalte produktdatamaler, PDT. Med bakgrunn i de varslede kravene fra myndigheter og kunder i hele næringen til standardisert, maskinlesbar produktinformasjon, har VVP siden starten på 2020 vært med på å utarbeide et beslutningsunderlag og etablere en forvaltningsorganisasjon for produktdatamaler i Norge. Organisasjonen har fått navnet PDT Norge, og målet er kostnadseffektivitet og økt lønnsomhet for medlemsbedriftene i en rekke sentrale organisasjoner tilknyttet norsk byggenæring, forklarer Bjarne Haugland i sitt første av en rekke «forelesninger» under dette intervjuet.

Du kan lese hele dette profilintervjuet med Bjarne Haugland i Byggfakta nr. 1, som snart er ute hos abonnentene.

VVS aktuelt er nå en integrert del av Byggfakta, i form av en egen VVS- og VA-bolk med reportasjer, intervjuer, fagartikler, bransje- og prosjektnyheter.

Ikke abonnent på Byggfakta? Kontakt oss gjerne for et uforpliktende prøveabonnement, eller tegn ditt abonnement her

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår