Skal sørge for bransjetyngde rundt inneklima

 
Skal sørge for bransjetyngde rundt inneklimaBildet: Mads Rasmussen er nå Head of Commercials i Wavin
Wavin oppgraderer sine inneklimaaktiviteter i det nordiske markedet med ansettelsen av Mads Rasmussen som selskapets Head of Commercials.

Rasmussen tiltrådte 1. mai i år.

– I bilen stiller de fleste krav til et godt inneklima. Men slik er det ofte ikke i hjemmet, hvor vi ellers tilbringer ca. 70 % av tiden. Det kan du lure på, sier danske Mads Rasmussen, som 1. mai 2022 startet som ny nordisk Head of Commercials i den globale plastrørgruppen og inneklimaeksperten Wavin. Uttalelsen ovenfor markerer trenden som han skal bidra til å endre i Norge, Sverige og Finland:
– Min viktigste oppgave er å bygge en virksomhet rundt ICS – det vil si Indoor Climate Solutions – som handler om å spre kunnskap og løsninger innen inneklima til hele Norden. Nå har jeg vært i gang i noen uker allerede, og jeg har fått en veldig god start. Spennende arbeidsoppgaver og hyggelige kollegaer, sier Rasmussen.

En erfaren inneklimasjel 

I det meste av sitt yrkesaktive liv har den nyansatte Head of Commercials vært engasjert i inneklimaløsninger. Blant annet i Danfoss, hvor han var i 12 år. Det gir en bransjetyngde og kunnskap på feltet som kommer både ham og Wavin til gode:
– Jeg har faktisk alltid jobbet med inneklima og miljøvennlige løsninger. Og jeg brenner virkelig for det. Det bringer en hel del fordeler inn i den nye stillingen – blant annet en raskere tilnærming til ting og en forståelse av ikke bare de kommersielle sidene ved selskapet, men også de mer tekniske.

Han understreker også at å arbeide med tre ulike markeder krever dyp kunnskap om byggetradisjoner, lover og markedsspesifikke standarder. En kunnskap han dels har, men dels også må tilegne seg underveis:
– Det er første gang jeg jobber med et så bredt nordisk perspektiv på inneklimaløsninger. Og det er klart at jeg må lene meg godt på de dyktige menneskene vi allerede har i de respektive landene for å forstå tradisjoner og kulturer fullt ut. Heldigvis er behovet for et godt inneklima i hjemmet det samme i alle tre landene, og det er virkelig et godt utgangspunkt.

Et blikk inn i fremtiden

Ifølge Rasmussen er det fortsatt et stykke igjen før vi prioriterer inneklima og komfort i hjemmet like mye som i bilen. Men han er selvsikker og forventer allerede å se betydelige resultater om bare noen få år:
– Sammen med andre dyktige aktører i markedet tror jeg at vi i nær fremtid kan bidra til å løse noen klimatiske utfordringer. På tvers av landegrensene bygges og renoveres det med mål om å gi folk et bedre inneklima med lavest mulig energiforbruk. Det krever investeringer i solide, pålitelige og økonomisk fordelaktige inneklimaløsninger som byggeiere kanskje tidligere ikke har prioritert, da driftskostnader for energi ikke er en del av et byggebudsjett.

– Derfor er det veldig viktig for meg å prøve å påvirke andre beslutningstakere. F.eks. i finansverdenen, hvor vi trenger fordelaktige «klimalån» for å finansiere de riktige inneklimaløsningene, avslutter Rasmussen.

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår