BD lanserer selvbetjent returportal

 
BD lanserer selvbetjent returportalBildet: August Kristiansen og hans kollegaer ved returavdelingen til Brødrene Dahl på Langhus ved Oslo jobber for rask og enhetlig returbehandling for alle kunder.
Effektivisering er et viktig tema innenfor bygg og anlegg, inkludert VVS-bransjen. For å redusere tid til administrasjon, har Brødrene Dahl derfor utviklet en selvbetjent portal for returer.

Brødrene Dahl lanserer en portal som effektiviserer returbehandling for kundene. Returer kan initieres direkte fra smarttelefon og PC. Booking av ønsket returdato er blant mulighetene. Portalen fungerer i vanlige nettlesere på PC, nettbrett og smarttelefoner. På nettbrett og smarttelefon blir det som å bruke en app. 

Bedre koordinering for rørlegger

– Returene vil nå starte i portalen. Her registrerer kundene ordrenummeret varen er kjøpt på. De kan også tilknytte prosjektkontonummer hos oss eller sine egne, interne prosjektnummer. På denne måten blir det enklere å knytte kreditbeløpet til riktig kostnadspost, sier Tomas Jonsson, inngående produksjonssjef i Brødrene Dahl. 

I portalen blir det også mulig å legge inn ønsket returdato for større byggevarer som Brødrene Dahl må hente med kranbil. På denne måten kan rørleggerne koordinere returdato med dager hvor de uansett skal dit returvarene ligger. 

Sporbarhet og returstatus

Systemet håndterer flere returer samlet. I stedet for én kreditnota per retur, vil kundene få én samlenota. Det blir litt mindre å administrere og følge opp. Intensjonen er å etablere sporbarhet på returstatus gjennom systemet fra innlevering og frem til kreditnota. 
De senere årene har Brødrene Dahl sentralisert returarbeidet til sitt sentrallager på Langhus ved Oslo. 

Som før kan returvarer innleveres direkte ved de over 50 servicesentrene rundt om i landet. Noen varer vil forbli ved servicesenteret. Andre blir samlet opp og kjørt til Langhus. Her sørger avdelingsleder Mikkel Andresen hans team for enhetlig returbehandling. 

Fortløpende videreutvikling

– Når varene blir knyttet til ordrenummer vil kunden også bli kreditert samme pris som de betalte. Det vil mange sette pris på, sier Andresen. 
Logistikkdirektør Ingar Bystrøm trekker frem at returer er noe som engasjerer og som Brødrene Dahl jobber fortløpende med videreutvikling av. 

– Med returportalen tar vi nok et viktig skritt for å gjøre arbeidet med returer enklere og mer oversiktlig, sier Bystrøm. 

Bildet: Brødrene Dahl lanserer portal som effektiviserer returbehandling for kundene. Returene kan initieres fra smarttelefon og PC: 

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår