- Digitalisering er vakkert

 
- Digitalisering er vakkertBildet: - Bransjen trenger en solid informasjonsdatabase som NOBB – VAVVS kan bli, sier Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater
– Gode, digitale produktdata, samlet på ett sted er fundamentalt viktig, uttaler Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater.

Det 91 år gamle selskapet har lenge prydet seg med tittelen Norges sterkeste merkevare, og nådde i år en ny milepæl.

– I løpet av høsten 2023 rundet vi én milliard i omsetning, to år før planen, smiler Rystad.

Omsetningsrekorden stammer fra 70 prosent eksport, hvor andre varemerker innlemmer OSO sine produkter inn i eget produkt, i tillegg til salg av egen merkevare.

– Store varmepumpeleverandører som Daikin, med flere, krever god dokumentasjon. Det er åpenbart at god datakvalitet er helt essensielt, påpeker han.

Forventninger til NOBB – VAVVS-basen

Rystad knytter også store forventninger til nye NOBB – VAVVVS-databasen.

– Vi har lenge manglet en portal som samler alt på ett sted. Nå kommer den. Tenk deg grossistene med et enormt spekter av leverandører og produkter. Nå kan de velge å gå inn på nettsidene til hver enkelt leverandør og hente produktdata der, eller å forholde seg til ett sted. Jeg ville forholdt meg til ett sted, fastslår Rune.

LES OGSÅ: - Felles varegruppestruktur vil tjene hele næringen

– OSO er et endringsvillig selskap som er i utvikling. Alt vi gjør, inkludert støttefunksjoner og backoffice, sendes nå til skyen. Vi har en Lean-tankegang i hele prosessen, som vi må ha når vi investerer slik vi gjør. Digitalisering og samling av data er noe jeg har gledet meg til lenge. Det er rett og slett vakkert.

Det beste for kunden

– I OSO ønsker vi å se ting fra et kundeperspektiv. Produktdata for både nye og utgåtte produkter skal være lett tilgjengelig. Du skal enkelt finne dokumentasjon på mål, vekt, garantivilkår, brukerveiledninger, informasjon om selskapet med mer, og etter hvert også EPD. Bransjen trenger en solid informasjonsdatabase som NOBB – VAVVS kan bli, presiserer Rune, som forteller at OSO vedlikeholder sine egne masterdata og ser frem til å synke disse opp mot NOBB-databasen.

Å ta opp telefonen og ringe for å etterspørre dokumentasjon kan virke som minste motstands vei, men det tar tid.

– Teknologien er ikke lenger noen begrensning. Forskjellige systemer snakker nå sammen. Det handler bare om å trykke på de rette knappene, forklarer Tor Strand Jacobsen, markedssjef VA/VVS i Byggtjeneste.

Bildet: Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater (t.v.) og Tor Strand Jacobsen, markedssjef VA/VVS i Byggtjeneste.

Tid og kostnadsbesparelser

- Vil den nye databasen bli tidsbesparende?

– Ja, det vil jeg anta. Mitt håp er at NOBB – VAVVS blir så enkel å bruke at kundene naturlig går dit og finner det de trenger. Vi får rundt 15 000 telefonsamtaler og omtrent like mange e-post hvert år, hvor mye handler om dokumentasjon, sier Jacobsen.

- Rørleggere har et stort dokumentasjonskrav, men bør ikke bruk tid på å etterspørre ett og ett dokument. Hvis rørleggere selv hentet dokumentasjon i NOBB, ville både vi, grossisten og rørleggeren spare tid og penger. Leverandørene ville dermed få mer kapasitet til å yte god teknisk kundeservice når det trengs. Så vi har forventninger om at dette blir mer effektivt.

– Å ta en telefon til leverandøren for å etterspørre dokumentasjon er kanskje den enkle løsningen der og da, men det summen av telefoner gjør at denne arbeidsmetoden er tidkrevende, kommenterer Jacobsen.

– Vi er alle enige om at vi må endre oss, men enkelte tenker nok at det ikke må begynne med meg, humrer Rune.

Miljøpionerer

OSO startet sin miljøinnsats for ca. 50 år siden og er tildelt hedersprisen «Glassbjørnen» for unik miljøinnsats.
Selskapet fortsetter å være en pioner, inkludert den nylige lanseringen av en varmtvannsbereder som bruker kunstig intelligens for å lære forbruksmønstre og redusere kostnadene med å varme opp varmtvann.

– Vår målsetning har vært den samme i tre generasjoner ‘Vern Vår Vakre Verden’, forteller Rune.

– Hvordan kan NOBB-databasen bidra i deres miljøsatsing?

– Den kan sikre at miljødokumentasjonen og selskapets godkjenninger er lett tilgjengelig for de som trenger den, sier Rune.

– Den nye databasen vil ha mulighet til å maskinlese, tolke, og digitalisere EPD i PDF format. I samarbeid med leverandøren vil vi sørge for at alle verdiene overføres i datafelter, kommenter Tor Strand Jacobsen.

Tilpasset til skreddersøm

Med over 350 produkter, reservedeler, tilbehør og skreddersøm er datahåndteringen kompleks. Mye blir enklere med den nye plattformen.

– I den nye plattformen er det tatt høyde for skreddersøm og spesialprodukter. Selv om man lager et produkt én gang, ønsker man å samle dataene om det også, forklarer Tor.

– Ja, markedet vil jo kreve det på ett eller annet tidspunkt. Signalene er tydelige, kravene kommer, kommenterer Rune.

– Søkefeltet er også åpent for å søke på hva som helst, produktnavn, NRF-nummer, bransjenummer eller annet, fortsetter Tor.

– Det er helt avgjørende å effektivisere verdikjeden, slik at vi kun har ett sted å vedlikeholde all informasjon og kan overføre dette til en felles database via API. Slik at vi alle har én portal å forholde oss til, avslutter Rune A. Rystad.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår